» Ausztria

» Ausztria » Niederösterreich » Bécsi Alpok


Értékeld Te is:

A semmeringi vasút Ausztriában Alsó-Ausztria és Stájerország tartományi határán zakatol, Gloggnitz és Mürzzuschlag között. Ez volt Európában az első hegyi vasút, 1848 és 1854 között épült. 1998-tól a kulturális világörökségi helyszínek közé tartozik.


Bécsből a legszebb útvonal Ausztria déli vidékeire a Semmering "varázshegyet" körülvevő régión át vezet. 1841-ben az akkori állami miniszter Karl Friedrich Kübeck, azt a megbízást kapta, hogy hozzon létre egy vasútvonalat Triesztbe. A Semmeringi vasutat a Velencéből származó építészmester, Carlo di Ghega vezetésével a csaknem 1000 méter magasan fekvő hágón át (akkoriban a világ legmagasabb vasúton megközelíthető pontja volt) mindössze hat év alatt, 1848 és 1854 között építették meg. A vasutat már akkoriban úgy alakították ki, hogy a technika és a természet harmonikus egységet alkosson, ez a különleges kombináció mind a mai napig egyedülálló kultúrtájat eredményez.

UNESCO Weltkulturerbe Semmeringbahn, Wiener Alpen

(c) Österreich Werbung/Niederösterreich Werbung/Michael Liebert

Rekordidő, mindössze hat év alatt készült el a Semmering-vasút, Európa első normál nyomtávú hegyi vasútvonala. Időnként húszezren dolgoztak az építkezésen, de csak kevés géppel rendelkeztek és a robbantásokhoz használt lőporuk hatásfoka sem volt valami nagy. Mintegy ezer munkás vesztette életét balesetek, de különösen tífusz és kolera következtében.

További probléma volt, hogy olyan mozdony kellett, amely képes volt felmenni a Semmering lejtőjén. Pályázatot írtak ki ilyenek gyártására. Végül mind a négy cég induló gyár - Bavaria, Vindobona, Wr. Neustadt és Seraing - mozdonya megfelelt a követelményeknek, ezért egy szakértőt bíztak meg a versenyben álló vontatók összehangolásával, s ebből alakult ki a jellegzetes Semmering-mozdony.

Nagy nap volt 1853. október 23.-a: akkor haladt át első az első gőzmozdony az egész vasúti pályán. 1854. május 16-án I. Ferenc József császár és király feleségével, Erzsébettel beutazta az egész pályát és 1854. július 17.-én került azután sor a Semmering-vasút ünnepélyes megnyitására a nagyközönség számára.

A semmeringi vasút teljes hossza 41 km, közben a szintkülönbség 460 méter. A vasút 14 alagúton, 16 viadukton, több mint 100 kőhídon és 11 vashídon halad át. A leghosszabb alagút 1431 méteres, a viaduktok között vannak kétszintesek is. A 896 méteres tengerszint feletti magasságot leküzdő vasútvonal 16%-a éles kanyarokkal és a gyakran 28%-os dőlésszöget elérő emelkedőkkel zsúfolt.

Ezen a vonalon utazni feledhetetlen élményt nyújt: a vonat egyik oldalán zord kősziklák emelkednek a magasba, míg a másik oldalon szédítő mélység tátong. Sötét, sűrű erdők húzódnak egészen a láthatárig, melyeket csak néha szakítanak meg az élénk színű sziklafalak. Úgy ismerhetjük meg a Világörökség eme részét, hogy a vonatozást összekötjük a vasútvonal mentén húzódó túraútvonal felfedezésével, ahonnan alaposabban megszemlélhetjük a mérnöki teljesítmény e csodáját, amely ilyen szépen harmonizál a gyönyörű tájjal.



Tartomány:Niederösterreich
Település:Gloggnitz
Cím:Gloggnitz
GPS: 47° 38′ 55.5423″, 15° 49′ 40.38827″
Honlap: http://www.semmeringbahn.at

Hetedhét kereső:

Töltsd le a Hetedhét kereső mobil applikációt!

  • Egyszerű használat
  • Megmutatja, mi van a közelben
  • Utazáshoz nélkülözhetetlen: Magyar és külföldi úticélok 
Szerezd meg: Google Play
Régszeti és történelmi könyvek

Régióválasztó

arrow_upward