» Franciaország

» Franciaország » Auvergne-Rhône-Alpes » Francia Alpok


Ezt a helyet még nem értékelték. Legyél Te az első:

A Mont Blanc-alagút a francia Chamonix környéki üdülőrégiót köti össze az Aosta-völgyben fekvő olasz Courmayeur városával.


1965. július 16-án nyitották meg az 1274-1381 méter közti magasságban épült, 11 611 méter hosszú Mont Blanc-alagutat. Az 5,98 méter magas, 8,15 méter széles közúti alagút a franciaországi Chamonix közelében kezdődik, és Olaszországban, Courmayeur mellett jut ki a szabadba.

A Mont Blanc-alagútban, a Franciaország és Olaszország közötti egyik legfontosabb közúti összeköttetésben jelentős felújítás zajlik, és 2023 októberétől állandó építkezés lesz. 

Az A43-as autópályán az alagúttól délre, Torino irányában történt földcsuszamlást követően, amelyet azóta már helyreállítottak, valamint a Franciaország és Olaszország közötti tárgyalásokat követően az eredetileg szeptember elejére tervezett Mont Blanc-alagút lezárásának kezdetét októberre halasztották. Emellett a lezárás időtartamát is csökkentették.

Az alagút 2023. október eleje és karácsony között összesen hét hétig lesz járhatatlan. Az idei építési munkálatoknak legkésőbb december 18-ig be kell fejeződniük.

A 11,6 kilométer hosszú, egycsöves Mont Blanc-alagút a francia Chamonix környéki üdülőrégiót köti össze az Aosta-völgyben fekvő olasz Courmayeur városával, ahonnan Torinó vagy Milánó felé folytathatja útját.

Az autósoknak a kiindulási és célállomástól függően több lehetőségük is van arra, hogy a lezárás alatt elkerüljék az alagutat:

  • Nagyrészt a déli Fréjus alagúton keresztül.
  • Szintén az északkeleti nagy St. Bernard alagúton keresztül.
  • A közeli Kis-Bernard-hágón keresztül. A szezonális téli lezárás miatt azonban ez csak október végéig lehetséges.

A Mont Blanc-alagút története

1965. július 16-án adták át a francia és az olasz államelnök, Charles de Gaulle és Giuseppe Saragat jelenlétében a Mont Blanc-alagutat. 

A Franciaország és Olaszország közötti közúti átjáró 1274-1381 méter közti magasságban köti össze a francia Chamonix-t az olasz Aostával Európa legmagasabb, 4807 méteres hegye alatt. A hat évig épülő alagút volt az első, kemény kőzet teljes szelvényében fúrt és robbantott nagy alagút. Az olaszok 1958-ban, a franciák 1959-ben kezdték a munkát és 1962-ben találkoztak, az építkezésnek 23 halálos áldozata volt, amikor egy lavina elsodorta az olasz tábort.

A Mont Blanc-alagút 11 600 méter hosszával építésekor a világ leghosszabb, 1995-ben ötödik leghosszabb közúti átvezetése volt (az első a svájci Szent Gotthárd-alagút, 16 322 méterrel). A 8,15 méter széles, 5,98 méter magas, kétszer egy sávos úton óránként 660 jármű haladhatott át, a tényleges forgalom naponta 5-7 ezer jármű volt, a sebességet közlekedési lámpák szabályozták. Az alagút lehetővé tette a téli átkelést az Alpokon, a hágókon átvezető utakhoz képest 1,5 óra megtakarítást jelentett. Az éves forgalom elérte a 2 millió járművet, noha egy személykocsi átkelése 193, egy kamioné 960 frankba került.

Az alagút fennállása óta 15 tűzeset volt, a legnagyobb baleset 1999. március 24-én történt, amikor egy lisztet és margarint szállító belga kamion az alagút közepén kigyulladt, majd felrobbant. A kocsit követő és a szembejövő járművek is lángra kaptak, s a helyszínen 1300 fokos tűzdugó alakult ki. A tragédiát fokozta, hogy az utolsó közlekedési lámpa csak kilenc perc múlva váltott pirosra, ezért számos további gépkocsivezető hajtott egyre beljebb. Összesen 34 gépjármű - 25 teher- és 9 személygépkocsi - égett szénné utasaikkal együtt. 39 ember vesztette életét, a mentés során két tűzoltó is életét áldozta. Az alagút közepén napokon át 500-700 fokos hőség volt, a tüzet csak két nap múlva sikerült eloltani. A bajt növelte a kettős irányítás: míg a franciák a lángok fellobbanásakor a füstelszívásra állították be a ventillátorokat, addig az olaszok a friss levegő beáramoltatása mellett döntöttek. Ez hozta létre az alagút közepén a tűzdugót, amely lángra lobbantotta az összes járművet, utasaival együtt. Az újabb vizsgálatok szerint a katasztrofális tűz egy autó ablakából kidobott cigaretta miatt keletkezett, a 39 ember halálát a kigyulladt belga kamion hűtőhabjából elszabadult cianid-mérgezés okozta. A legnagyobb baj a menekülőfolyosó hiánya volt, erre az építkezéskor még nem gondoltak.

A chamonix-i tűzoltóparancsnok 1998-ban már leírta, milyen katasztrófa következhet be a körülmények szerencsétlen egybeesése folytán. Ezzel akkor senki sem törődött, holott majdnem minden úgy következett be, ahogy jósolta. A francia-olasz szakértői jelentés 41 lényeges változtatást javasolt az újjáépítendő Mont Blanc-alagút használatbavételéhez. A felújítás során 300 millió euró költséggel példátlan méretű üzembiztonsági korszerűsítést hajtottak végre, hétszeresére emelték az eredetileg másodpercenként 300 m3-es szellőztetőkapacitást, és az alagút falába 300 méterenként összesen 36 darab 37 négyzetméteres menekülőfülkét képeztek ki, amelyekből az úttest alatti menekülő-folyosókon át a szabadba juthatnak a bajbajutottak.

Minden száz méteren füstérzékelőket helyeztek el, s több ezer hőérzékelőt, tűzriasztót és kamerát is felszereltek a boltozatra. A tűzoltóegységek mindkét kijáratnál készenlétben állnak, az alagút működését számítógépes hálózattal folyamatosan ellenőrzik. A tehergépkocsik a közlekedés biztonsága érdekében óránkénti váltásban csak egy irányban haladhatnak, így a 70 km/órás sebességkorlátozás miatt egy óra alatt legfeljebb 90 kamion jut át, a környezetszennyező és veszélyes rakományú járműveket eleve elterelik.

A felújított alagutat 2002. március 9-én nyitották meg újra, fokozatosan egyre nagyobb teherjárműveket engedve be. A környéken lakók és a környezetvédők sorozatosan tiltakoztak, mivel szerintük a "bádoglavina", a kamionok áradata erősen rontja az Alpok levegőjét. Emiatt elvi megállapodást kötöttek, hogy 2015-ig tehermentesítő vasútvonalat építenek Lyon és Torino közt - ám addig az alagút teherforgalma több mint kétszeresére is emelkedhet.

Két hónappal a Mont Blanc-eset után az osztrák Tauern-alagútban 12 ember lett tűzvész áldozata. Bár a katasztrófák után Európa-szerte megszigorították az alagutak biztonsági előírásait, 2005. június 4-én a Franciaország és Olaszország közti, 12 895 méter hosszú Fréjus-alagútban is tűz ütött ki, a két halálos áldozatot követelő baleset oka két teherautó összeütközése volt.



Tartomány:Auvergne-Rhône-Alpes
Település:Chamonix
GPS: 45° 55′ 25.50252″, 6° 52′ 8.28804″

Még nem érkezett hozzászólás!

Hetedhét kereső:

Töltsd le a Hetedhét kereső mobil applikációt!

  • Egyszerű használat
  • Megmutatja, mi van a közelben
  • Utazáshoz nélkülözhetetlen: Magyar és külföldi úticélok 
Szerezd meg: Google Play

Régióválasztó

arrow_upward