Az elegáns csatornaházak, sikátorok és hidak némelyike még mindig úgy néz ki, mint Frans Hals idejében, és nosztalgikus hangulatot áraszt. A Spaarne kanyarog Haarlemben (163 000 lakos). A belőle kiágazó csatornák körülveszik a történelmi központot. A partok mentén raktárak és a 17. századi gazdag kereskedők és sörfőzők házai állnak. 1634-37-ben Haarlem, Amszterdam és Utrecht között tulipánmánia uralkodott, a tulipánhagymák kereskedelme fellendült, és rekordárakat értek el. Haarlem ma is a virágtermesztés központja. Tavasszal több millió tulipán, krókusz, nárcisz és jácint virágzik a Haarlem körüli Bollenstreek mezőin.
A város lakója haarlemmer, de tréfásan szúnyognak is hívják. Ennek eredete nem ismert bizonyossággal, de a 'szúnyog' szót szitokszóként használták már a 14. vagy 15. században. A logikus magyarázat az lenne, hogy Haarlemben korábban nagyon sok szúnyog élt. Az alternatív magyarázatok közé tartozik a haarlemi emberek ugratása és egy saga egy boszorkányról, aki azzal fenyegetőzött, hogy szúnyogokká változtatja a város lakóit, ha nem hallgatnak rá.
A kora újkorban Haarlem a festők városaként volt ismert.
A legtöbb műemlék a város központjában található, mint például a Grote Kerk , a Városháza és a Vleeshal.
A Hoofdwacht a Grote Markton található, a 13. században épült, így a város egyik legrégebbi műemléke. A Vleeshal és a Vishal két épület, ahol, ahogy a neve is sugallja, a múltban húst és halat árultak.
A négy nagyváros (Amszterdam, Rotterdam, Hága és Utrecht) után Haarlemben érkezik a legtöbb külföldi turista évente.
Haarlem legnagyobb épülete a késő gótikus keresztbazilika, a Sint Bavokerk vagy Grote Kerk, amelyet először 1245 körül említenek. A 15. században egy üzletsorral bővítették a hosszú oldalát. A templom belsejében látható a faragott kórusszékek, a rézből készült kórusparaván és az 5000 sípból álló Müller-orgona, amelyen Händel és is Mozart játszott. Frans Hals festőművész a templom kórusában van eltemetve.
A „golyó a templomban van” holland közmondás eredete egy 1573-as eseményre vezethető vissza a Szent Bavo templomban: Haarlem ostroma alatt a spanyolok golyót lőttek át a templomon. Ezt a golyót a hitehagyottnak tartott prédikátornak szánták. A golyó célt tévesztett. A golyó ma is látható a templom belső falában.
A templomba belépőt kell fizetni, 4 euró/felnőtt.
A Grote Markt történelmi épületeivel Haarlem régi városközpontjának szívét alkotja. A 17. századból származó pompás nyeregtetős házak tanúskodnak a korabeli virágzásról. Nosztalgikus hangulat jellemzi a teret, amely a középkorban a holland grófok tornáinak színhelyéül szolgált. Az 1250-ben épült grófi vadászkastélyból később a Stadhuis (városháza) lett. Nyáron a kávézók asztalokat és székeket állítanak fel a kapu előtt, és a tér sétálóutcává válik. Körös-körül boltok hívogatnak sétálgatásra és vásárlásra.
Az Adriaan , egy nyolcszögletű toronymalom 1779-ben épült. A malmot 2001-ben építették újjá, miután a malom 1932. április 23-án leégett. Ma múzeum és esküvői helyszín.
2003 óta Molen De Adriaanban malommúzeum működik. A látogatók megismerhetik a technológiát, általában a szélmalmokat és különösen a De Adriaant. Ha az időjárás engedi, a malom működik, így a látogatók láthatják a malmot működés közben. 2004 óta a De Adriaan malom Haarlem önkormányzatának hivatalos esküvői helyszíne is.
A holland festészet Rembrand előtti korszakának legnagyobb alakja volt. Az európai portréfestészet kiváló képviselője. Kiemelkedőt alkotott "a Szt. György lövészek tisztjeinek csoportarcképe", "Az aggok menhelyének elöljárónői", "Nagykalapos férfi" c. képeivel. Zárt, de emellett mozgalmas kompozícióit kevés színárnyalat jellemzi.
Frans Hals Múzeum
Az európai portréfestészet egyik legnagyobb alakjaként számon tartott Frans Hals flamand barokk festő alkotásait sorakoztatja fel új kiállításán a New York-i Metropolitan Múzeum.
Az október 10-ig látogatható tárlaton a festő tizenhárom képe látható, a barokk mester műveit további XVI-XVII. századi németalföldi művészek munkái egészítik ki. A Metropolitan Múzeum olyan alkotásokat is kiállít, amelyeket vélhetően Hals fiai festettek. Az 1666-ban meghalt Frans Hals öt fia is festő lett.
A művész "polgári témái, gyakorta színpompás palettája és mindenekelőtt merész ecsetkezelése inkább inspirálta a realistákat és az impresszionistákat, mint Rembrandt tiszteletreméltó stílusa" - fogalmazott közleményében a múzeum. Frans Hals - Vermeer és Rembrandt oldalán - az ünnepelt holland festők közé tartozott, néhány európai körben, különösen Párizsban őt tartották a legnagyobbra, éppen az utókorra gyakorolt hatása miatt - emlékeztetett a Metropolitan.
Noha a festő a XVIII. században már nem volt olyan népszerű, a későbbiekben olyan művészek dicsőítették munkásságát, mint Gustave Courbet és Edouard Manet.
Képeinek New York-i gyűjteményénél csak a hollandiai Haarlemben működő Frank Hals Múzeum őriz nagyobb kollekciót nagy hatású alkotásaiból.
|
Értékeld te is!