A Musée d’Orsay kincsei Bécsben

2015. március 6.

A Musée d’Orsay kincsei Bécsben

Először adott kölcsön rajzokat Franciaországon kívüli múzeumnak a Musée d’Orsay. Az Álmok archívuma című kiállítás keretében Degas, Cézanne és Seurat művei is láthatók a bécsi Albertinában.

Először adott kölcsön rajzokat Franciaországon kívüli múzeumnak a Musée d’Orsay. Az Álmok archívuma című kiállítás keretében Degas, Cézanne és Seurat művei is láthatók a bécsi Albertinában.

 


A stílusirányzatok egymásmellettisége és az évszázad szétziláltsága a két vezérfonala a bécsi Albertina „Degas, Cézanne, Seurat. Das Archiv der Träume aus dem Musée d’Orsay” című kiállításának, amely mintegy 130 műalkotás mentén mutatja be a 19. századi francia művészetet.

A mesterműveket és kevésbé ismert alkotásokat egyaránt felvonultató tárlaton jól megfér egymás mellett az impresszionizmus és a szimbolizmus, a realizmus és a historizmus, a neoimpresszionizmus és a szecesszió. Edgar Degas, Georges Seurat és Odilion Redon finom pasztelljei, Paul Cézanne akvarelljei és az akkoriban jól ismert szalonfestők a francia rajzművészet széles palettájából adnak ízelítőt a látogatóknak.

 


Paul Cézanne, Der Gipsofen, 1890-1894
© Musée d´Orsay, Paris, Dist. RMN-Grand Palais, Tony Querrec


A politikai realizmust az irányzat legnagyobbjai képviselik: Honoré Daumier már-már karikatúra-szerűre torzítja a bírósági tárgyalótermekben kicsúcsosodó társadalmi konfliktusokat, Gustave Courbet és Ernest Meissonier pedig vázlatfüzetük lapjain dokumentálják a barikádokon folyó harcokat és nagy politikai fordulópontokat.

 


Edgar Degas, Fürdés után (Nyakát törlő nő), 1885 - 1886
© Musee d´Orsay, Paris, Dist. RMN-Grand Palais, Herve Lewandowski


Éles kontrasztot alkotnak ezekkel a társadalmi problémák és konfliktusok motiválta alkotásokkal Paul Cézanne napsütötte dél-franciaországi tájképei vagy Eugéne Boudin piaci jelenetei.

 


Gustave Moreau, Kleopátra, 1883
© Musée d´Orsay, Paris, Dist. RMN-Grand Palais, Tony Querrec


Alexandre Cabanel és Pierre-Auguste Renoir munkái pedig kiválóan rávilágítanak arra, hogy az egymás után megszülető modern irányzatok ellenére mennyire tartották magukat az Academie Francaise tradíciói még a 19. század második felében is.

 


Odilon Redon, Az ágyúgolyó 1878
© Musée d´Orsay, Paris, Dist. RMN-Grand Palais, Gerard Blot


Odilon Redon ezzel szemben a szénrajz hagyományát éleszti újjá, Felcien Rops és Gustav Moreau pedig az emberi lélek legsötétebb bugyraiba engednek bepillantást.

A kiállítás, amelynek köszönhetően először láthatók Franciaországon kívül a Musée d’Orsay grafikai gyűjteményének darabjai, 2015. május 3-ig látható