» Franciaország

» Franciaország » Hauts-de-France » Pikárdia


Ezt a helyet még nem értékelték. Legyél Te az első:

A francia városok közül Calais fekszik a legközelebb a brit partokhoz, a La Manche-csatorna szélessége itt alig 38 kilométer, tiszta időben látni Dover híres fehér szikláit.


La Manche-csatorna

1785-ben először szelték át léggömbbel a La Manche-csatornát. Az úttörő francia léghajós Jean-Pierre Francois Blanchard és John Jeffries, egy amerikai doktor fizettek a repülésért, és egy hidrogénballonnal szálltak fel, amely menet közben ereszteni kezdett. A páros a tengerbe hajította összes terhét és ruháik nagy részét is, így tudtak csak a levegőben maradni és Calais-ban leszállni.

Jean-Pierre-Francois Blanchard volt az első, aki átrepülte hőlégballonon a La Manche-csatornát, és az első ember, akinek ejtőernyő mentette meg életét. 1753. április 7-én született. Oly sok kortársához hasonlóan őt is a repülés titka izgatta: először levegőnél nehezebb repülőszerkezetek tervezésével foglalkozott, majd a Montgolfier testvérek sikere nyomán a hőlégballon felé fordult. 1784-ben, Párizsban emelkedett először a levegőbe, majd Londonban is tartott két bemutató repülést.

Harmadik angliai útjáról, 1785. január 7-én amerikai társával, John Jeffriesszel léggömbbel utaztak vissza Doverből Calais-ba, ekkor szelte át először a levegőben ember a La Manche-csatornát. A két és fél órás út során minden ballasztot kidobtak, hogy a levegőben maradhassanak, egyedül a világ első légipostai szállítmányát, egy levelet őriztek meg, amit földet éréskor át is adtak. A francia parton ünneplő tömeg várta őket, a francia király pénzjáradékot adományozott Blanchard-nak.

A feltalálót foglalkoztatta az ejtőernyővel történő ugrás is, állandó kísérletezés nyomán került egyre közelebb a használható szerkezethez. Ő szerkesztette meg az első merevítés nélküli ejtőernyőt, amelynek teteje a léggömb szövetéhez volt rögzítve. Többször is kipróbálta nagy nyitott napernyőre emlékeztető találmányát, előbb holt teherrel, majd kedvenc kutyáját is ledobta vele. Miután az állat túlélte a zuhanást, megnövelte a kupola méretét, hogy ő is biztonságosan leszállhasson vele. A fáma szerint ő az első ember, akinek életét egy ejtőernyő mentette meg: egy repülése során ki kellett szúrnia a túlnyomásos ballont, de ejtőernyőjének köszönhetően biztonságosan földet ért. A következő években megpróbálta léggömbjeit vitorlákkal is irányítani, illetve hajtani, de e próbálkozásai sikertelenek maradtak.

Ő volt az első, aki léggömbbel repült Észak-Amerikában, "mutatványának" tanúja volt George Washington amerikai elnök is. 1797-ben tért vissza Európába, ahol feleségével együtt számos bemutatót tartott. 1809 februárjában Hága felett repülve szívrohamot kapott, több mint 15 méterről lezuhant és pár hét múlva, 1809. március 7-én belehalt sérüléseibe. A repülés okozta többi családtagjának végzetét is: fiát az 1790-es években egy amerikai bemutatón érte halálos baleset, özvegye 1819-ben Párizsban vesztette életét, amikor a levegőben kigyulladt hidrogénnel töltött léggömbje.

Monument des Bourgeois de Calais

1346-ban III. Eduárd a brit hadtörténelem legfényesebb győzelmeit mondhatta magáénak: az 1340-es Sluys-i
csatáét, ahol a francia haditengerészetet megsemmisítették az angol hajósok, és az 1346-os Calais melletti Crécy-i győzelmet, ahol az angolok első ízben vetettek be ágyút és puskaport, de azért az íjászok is megmutathatták hatalmas fölényüket európai ellenfeleikkel szemben.

1346 szeptemberében, a százéves háborúban III. Eduárd angol király csapatai megostromolták a megerősített várost. A kiéhezett, beteg lakosok attól tartottak, hogy ha feladják a várost, az angolok kivétel nélkül kardélre hányják őket. Ekkor a város hat tekintélyes, idős polgára arra vállalkozott, hogy mezítláb, ingben elzarándokol az angol király elé, átadja neki a város kulcsát és saját életét ajánlja fel cserébe azért, hogy a katonák kíméljék meg a többiek életét. Eduárd feleségét, a francia származású Filippa királynét annyira meghatotta ez az önfeláldozás, hogy a hat önkéntest is életben hagyták. Őket örökítette meg Auguste Rodin Calais-i polgárok szoborcsoportja. Calais-t csak 1558-ban tudták visszaszerezni a franciák.

Csipke- és divatmúzeum

Az ingyenes tömegközlekedés Calais-ban 2020-tól vezetik be.

Calais-i sárkány

Dragon, Karakter, Ábra, Állati, Szörnyeteg, Animáció

(c) pixabay

A füstöt fújó, szempillákat rebegtető és szárnyakat suhogtató sárkány 15 méter magas, és egyszerre akár 60 utas szállítására is képes.

Strand

A calais-i strand finom homokot és végtelen dűnéket kínál.

A szomszédos Angliába tartó hajók, és egy nagy, kihalt homokos strand. A calais-i strand megállásra és gyönyörködésre késztet. Bár az Opál-part egyik legnépszerűbb strandja, a hatalmas kiterjedése miatt szinte mindig kihalt. A kikötőváros a belga határtól 90 kilométerre délre fekszik, és a kikötővárosokra jellemző hangulatával nyűgöz le. A La Manche-csatornán Franciaország és Anglia közötti átjáróként Calais egyesíti a két ország kulturális hatásait. Az egykor vitatott kikötő, ma a város hangulatos kávézókat, élénk piacokat és néhány igazán jó múzeumot kínál. A festői tengerparton kívül Calais kulturális és kulináris kínálatának gazdag palettája miatt mindenképpen érdemes ellátogatni ide.

Tippünk: Távcsővel, jó időben Anglia partjait is láthatja.



Tartomány:Hauts-de-France
Cím:Calais
GPS: 50° 56′ 55.68″, 1° 52′ 28.848″

Még nem érkezett hozzászólás!

Hetedhét kereső:

Töltsd le a Hetedhét kereső mobil applikációt!

  • Egyszerű használat
  • Megmutatja, mi van a közelben
  • Utazáshoz nélkülözhetetlen: Magyar és külföldi úticélok 
Szerezd meg: Google Play
Régszeti és történelmi könyvek

Régióválasztó

arrow_upward