© Hetedhétország - Minden jog fenntartva!
Impresszum - Kapcsolat - Partnerek - Médiaajánlat - RSS - Adatvédelem
Megnyílt a Bécsi Ünnepi Hetek
2013. május 10.
A már hagyományos módon, szabadtéri koncerttel nyitották meg péntek este a Bécsi Ünnepi Heteket. Most utolsó alkalommal rendezik meg a neves fesztivált Luc Bondy művészeti igazgató vezetésével.
A már hagyományos módon, szabadtéri koncerttel nyitották meg péntek este a Bécsi Ünnepi Heteket. Most utolsó alkalommal rendezik meg a neves fesztivált Luc Bondy művészeti igazgató vezetésével.
A zuhogó eső ellenére sok százan gyűltek össze tegnap este a bécsi Városháza előtti téren, hogy jelen lehessenek a megnyitón. Idén egy jellegzetesen bécsi műfaj, a wienerlied ("bécsi dal") előtti tisztelgés jegyében zajlott a gálaest. A műfaj kezdetei az 1850-es évekre nyúlnak vissza, de ma is élő és népszerű. A hol érzelmes, hol ironikus és társadalomkritikus dalok hasonló helyet töltenek be az osztrák zenében, mint a sanzon a francia kultúrában. "A wienerlied a bécsi identitás része" - jegyezte meg egy interjúban az est műsorvezetője, Nicholas Ofczarek, az osztrák közönség kedvence.
A fesztivál művészeti igazgatója, Luc Bondy 16 év után idén búcsút int Bécsnek. A svájci opera- és színházi rendezőt még tavaly kinevezték az egyik legnevesebb Párizsi színház, az Odéon Színház igazgatójává, s miután a Bécsi Ünnepi Heteknél 2013-ban lejár a szerződése, ezután teljes egészében az Odéonnak szenteli majd az idejét. Utóda az osztrák Markus Hinterhäuser lesz.
Az idei fesztivál vezérfonala a művészet és a politika viszonya: számos előadás boncolgatja azt a kérdést, hogy hogyan jeleníti meg a művészet a politikát, s hogyan formálja azt időnként.
Bondy két "búcsúrendezése" bécsi intendánsként Moliére Tartuffe-jének aktuális utalásokat tartalmazó feldolgozása és Harold Pinter Hazatérés című darabja lesznek.
A 20. század ideológiáinak hatásaival foglalkozik Miroslav Krlezas Agóniában című darabja, amelyet Martin Kusej állított színpadra. Hasonló a témája Christoph Marthaler osztrák rendező Utolsó napok című, zenei és prózai elemeket is tartalmazó színházi programjának is. Marthaler darabját rendhagyó helyszínen, az osztrák parlament történelmi üléstermének padsorai között adják elő.
Az operaelőadások között egy 2011-ben indított Verdi-ciklus zárul le A trubadúrral. Az Ünnepi Hetek szellemiségéhez hűen az operaprogramból sem hiányoznak azonban a kortárs művek. Ilyen a Written on Skin, George Benjamin brit zeneszerző nagy sikerű új operája. A darab a kritikusok szerint a klasszikus-romantikus opera, valamint a modern színházi előadás kedvelőinek egyaránt elnyeri a tetszését. Az előadás különlegessége, hogy egymással párhuzamosan több idősíkban halad a történet.
Számokban kifejezve az idei Ünnepi Heteké az eddigi egyik leggazdagabb program: negyven produkciót vonultat fel, negyven országból.
(MTI)
A zuhogó eső ellenére sok százan gyűltek össze tegnap este a bécsi Városháza előtti téren, hogy jelen lehessenek a megnyitón. Idén egy jellegzetesen bécsi műfaj, a wienerlied ("bécsi dal") előtti tisztelgés jegyében zajlott a gálaest. A műfaj kezdetei az 1850-es évekre nyúlnak vissza, de ma is élő és népszerű. A hol érzelmes, hol ironikus és társadalomkritikus dalok hasonló helyet töltenek be az osztrák zenében, mint a sanzon a francia kultúrában. "A wienerlied a bécsi identitás része" - jegyezte meg egy interjúban az est műsorvezetője, Nicholas Ofczarek, az osztrák közönség kedvence.
A fesztivál művészeti igazgatója, Luc Bondy 16 év után idén búcsút int Bécsnek. A svájci opera- és színházi rendezőt még tavaly kinevezték az egyik legnevesebb Párizsi színház, az Odéon Színház igazgatójává, s miután a Bécsi Ünnepi Heteknél 2013-ban lejár a szerződése, ezután teljes egészében az Odéonnak szenteli majd az idejét. Utóda az osztrák Markus Hinterhäuser lesz.
Az idei fesztivál vezérfonala a művészet és a politika viszonya: számos előadás boncolgatja azt a kérdést, hogy hogyan jeleníti meg a művészet a politikát, s hogyan formálja azt időnként.
Bondy két "búcsúrendezése" bécsi intendánsként Moliére Tartuffe-jének aktuális utalásokat tartalmazó feldolgozása és Harold Pinter Hazatérés című darabja lesznek.
A 20. század ideológiáinak hatásaival foglalkozik Miroslav Krlezas Agóniában című darabja, amelyet Martin Kusej állított színpadra. Hasonló a témája Christoph Marthaler osztrák rendező Utolsó napok című, zenei és prózai elemeket is tartalmazó színházi programjának is. Marthaler darabját rendhagyó helyszínen, az osztrák parlament történelmi üléstermének padsorai között adják elő.
Az operaelőadások között egy 2011-ben indított Verdi-ciklus zárul le A trubadúrral. Az Ünnepi Hetek szellemiségéhez hűen az operaprogramból sem hiányoznak azonban a kortárs művek. Ilyen a Written on Skin, George Benjamin brit zeneszerző nagy sikerű új operája. A darab a kritikusok szerint a klasszikus-romantikus opera, valamint a modern színházi előadás kedvelőinek egyaránt elnyeri a tetszését. Az előadás különlegessége, hogy egymással párhuzamosan több idősíkban halad a történet.
Számokban kifejezve az idei Ünnepi Heteké az eddigi egyik leggazdagabb program: negyven produkciót vonultat fel, negyven országból.
(MTI)
Népszerű
- Advent Hallstattban
- Krampuszok riogatnak Ausztriában
- Friss információk 2024: utazási, közlekedési hírek, benzinárak és rendkívüli időjárás
- Idén is megépült a mesebeli Jégtemplom a Tátrában
- Graz adventi vásárai
- Bizarr látványosságok: A leghátborzongatóbb helyek Itáliában
- Großglockner panorámaút ősszel is gyönyörű, ráadásul olcsóbb
- A kis jégkorszak leghíresebb festménye életre kelt
- Leopoldifest: Hatalmas vursli és hordócsúszdázás Klosterneuburgban
- A Napkirály 10 legszebb műve