Perugino és Raffaello furcsa találkozása Milánóban

2016. március 15.

print

Perugino és Raffaello furcsa találkozása Milánóban

Perugino és Raffaello azonos témájú festményeit helyezik egymás mellé Milánóban. Perugino és Raffello itáliai reneszánsz festők ugyanarról a témáról, Mária eljegyzéséről készült festményei láthatók egymás mellett a milánói Brera-képtárban. A művészettörténészek sokáig lehetetlennek tartották ezt a találkozást.

Perugino és Raffaello azonos témájú festményeit helyezik egymás mellé Milánóban. Perugino és Raffello itáliai reneszánsz festők ugyanarról a témáról, Mária eljegyzéséről készült festményei láthatók egymás mellett a milánói Brera-képtárban. A művészettörténészek sokáig lehetetlennek tartották ezt a találkozást.

 


Perugino festménye 1501 és 1504 között készült és eredetileg a perugiai Szent Lőrinc-katedrálisban állt, Napóleon csapatai vitték el hadizsákmányként Itáliából. Több mint kétszáz éven át a franciaországi Caen szépművészeti múzeuma őrizte, ahonnan első alkalommal tér vissza Olaszországba. A Brera-képtár ezért cserébe egy Caravaggio-festményt kölcsönzött Caen múzeumának.

 


Raffaello alkotása majdnem ugyanekkor, 1504-ben készült az itáliai Citta di Castello városának Szent József-kápolnájába, a művet a Brera-képtár őrzi. Az alkotást a Raffaellónál mintegy negyven évvel idősebb Perugino azonos című alkotása inspirálta.

Perugino és Raffaello képe mellé egy harmadikat is kiállítanak: a Jean-Baptiste Wicar francia festő alkotta Mária eljegyzését, amely 1825 óta helyettesíti Perugino képét a perugiai katedrálisban.

Az olasz sajtónak a kiállítást beharangozó cikkei szerint megvalósult, amit a művészettörténészek lehetetlennek tartottak, Perugino és Raffello művét ugyanis eddig csak a könyvekben lehetett egymás mellett látni.

 


A Brera-képtár tavaly márciusban kinevezett igazgatója, James M. Bradburne kanadai építész-muzeológus bejelentette, hogy a jövőben további képek "találkozásait" mutatják be, a projekt a Dialógus nevet kapta.

MTI