„Cukrot vagy csínyt!”

2014. október 27.

„Cukrot vagy csínyt!”

Olaszországban október 31-ről november elsejére virradó éjszaka sok gyerek szellemnek, vámpírnak öltözve kopogtat a felnőttek ajtaján egy kis édességért - "Dolcetto o scherzetto!"(cukrot vagy csínyt) kiabálják.

Olaszországban október 31-ről november elsejére virradó éjszaka sok gyerek szellemnek, vámpírnak öltözve kopogtat a felnőttek ajtaján egy kis édességért - "Dolcetto o scherzetto!"( „cukrot vagy csínyt!”) kiabálják. A felnőttek sem akarnak kimaradni a buliból, így a diszkók és különböző szórakozó helyek vagy éttermek is sokat profitálnak ebből az alkalomból.

 


Az egyháznak és a hagyománytisztelőknek azonban nem tetszik az amerikai szokások térnyerése. Pár éve vallási és kulturális kampányt hirdettek Olaszországban: a keresztény jelképeket védő egyház mellett az olasz városok is saját tradícióikat hirdetik az amerikai ünneppel szemben.

 


Halloweennek semmi köze a hagyományainkhoz - mondják a magukat Papaboys-nak nevező olasz katolikus fiatalok. A "pápafiúk" holyweennek keresztelték át az Egyesült Államokból Olaszországba is átterjedt ünnepet. Azt szorgalmazzák, hogy narancssárga tök, vámpírok és denevérek helyett az olasz katolikusok szentjeik képét tegyék ki az ablakokba október 31-én éjszaka. Az amerikai filmekben látott édességeket pedig a hagyományos olaszokkal helyettesítsék: például a "halottak csontjaival", melyek cukrozott mandulából készülnek.

 


A tiltakozások ellenére a halloween jelentős bevételt jelent a kereskedelemnek: az üzletek kirakatait a néhány éve még ismeretlen ünnep jelképei díszítik, az óvodáktól a diszkókig boszorkány-partik uralják a hétvégét, az olasz televíziók horrorfilm-maratont sugároznak. A Codacons fogyasztóvédő szervezet adatai szerint tíz millió olasz vesz részt halloween ünnepen, mindez csaknem 400 milliós kereskedelmi forgalmat jelenthet.