Fény derült a genti katedrális több rejtélyére

2020. február 15.

print MTI/Hetedhétország.hu

Fény derült a genti katedrális több rejtélyére

Emberi csontokból készült falak és ember arcú bárány borzolja a kedélyeket a belgiumi Gentben.

Emberi csontokból készült falakra bukkantak régészek a genti Szent Bávó székesegyház (Sint-Baafskathedraal) alatt.

A falak főként felnőttek lábszár- és combcsontjaiból készültek, a köztük lévő teret koponyákkal töltötték ki, amelyek közül többet darabokra törtek. A falak fölötti szinten teljes emberi csontvázakra bukkantak a régészek. Kiderült, hogy a területet temetőként használták még az után is, hogy a falakat felhúzták.

A régészek a genti székegyház új látogatóközpontjának építése előtti feltáráson bukkantak rá a ritka leletre. Máshol, például a párizsi katakombákban találtak már ilyen falakat, de Belgiumban először bukkantak a kutatók.

A csontok korát a régészek a 15. század második felére datálták, úgy vélik, hogy a falakat a 17. és a 18. században építették.

A régészeknek még arra a kérdésre is választ kell adniuk, hogy miért építették ezeket a falakat. A szakemberek szerint valószínűleg akkor húzhatták fel őket, amikor a temető egy részét megtisztították, azaz a sírokból kiemelték a csontokat, hogy új sírhelyeket létesítsenek.

Egy templom udvarának megtisztításakor a csontvázakat nem lehet csak úgy kidobni. Feltételezve, hogy a hívők a test feltámadásában hittek, akkor a csont nagyon fontos volt. Ezért épültek egykoron csontházak a városi temetők falainál.

A templomban található a Van Eyck fivérek egyik remekműve, A bárány imádása, amelynek resturálása a közelmúltban nagy port kavart. 1432-ben alkották meg, az idők során azonban többször átfestették az oltárképet. Hat évig tartó, két és fél millió dolláros, csúcstechnológiás helyreállítások után most már eredeti formájában látható. Úgy, ahogy azt a van Eyck testvérek elképzelték, és nem úgy, ahogy évszázadokon keresztül ismertük. Amikor az 1550-ben más művészek által felvitt festékrétegeket letisztították, kiderült, hogy az eredeti képen a Krisztust jelképező áldozati báránynak meglepően emberszerű arca van.

A genti oltár szépsége Hitlert sem hagyta hidegen, meg akarta szerezni, ezért személyes parancsára speciálisan képzett csapatokat küldött Gentbe, hogy fosszák ki a katedrálist. Az oltárt a háború után Ausztriában, az Altaussee-i sóbányában találták meg.

A kép Genti Szépművészeti Múzeum 2020. február 1-én nyíló tárlatán tekinthető meg, amely az oltárkép mellett a reneszánsz festő alkotásainak majdnem felét felvonultatja. Az áprilisban záró kiállítás után az oltárt visszaviszik az eredeti helyére, a Szent Bávó-katedrálisba. Itt egy újonnan kialakított látogatóközpontban lesz látható, ahol a kiterjesztett valóság eszközeivel mesélik el a mű vallásos és művészettörténeti jelentőségét.

(Címlap fotó: A genti Szent Bávó székesegyház/ flickr/grassrootsgroundswell)