2012. március 2.

Klimt év

Bécs 2012-ben Klimt-lázban égett. A bécsi múzeumok tárlatokat szenteltek a modernizmus úttörőjének tiszteletére. A Belvedere-ben még január 27-ig látogatható a Klimt kiállítás!


Bécs Klimt-lázban ég. Gustav Klimt (1862–1918) 2012-ben ünnepelné 150. születésnapját. A bécsi múzeumok tárlatokat szentelnek a modernizmus úttörőjének tiszteletére.

Gustav Klimt 1862-ben született egy Bécs környéki faluban, Baumgartenben egy 7 gyermekes család sarjaként. Apja vésnök volt, cseh származású. Szülei 14 évesen beíratták az Osztrák Császári és Királyi Iparművészeti Iskolába, ahol 1876 és 1883 között folytatta tanulmányait. Az iskola a kontinens első modern polgári intézménye volt. A díszelemek rajzolását plasztikus és síkornamensek vagy iparművészeti tárgyak alapján, az alakokét gipszmásolatok és mintarajzok segítségével gyakorolták. Klimt öccsei szintén ebbe az iskolába jártak, Georg szobrász és ötvös lett, jó néhány keretet tervezett fivére festményeihez. Amikor apja és Ernst öccse 1892-ben meghalt, Klimt depresszív hangulatúvá vált, mely festészetében is többször visszatért.


A bécsi szecesszió megalakulása: 1897 áprilisában 49 alkotó művészi és egyéb függetlensége érdekében elhagyja a bécsi Künstlerhaust, hogy új művészi egyesületel alapítson. Klimt művésztársaival megalapította a „Vereinigung bildender Künstler Österreichs Sezession” nevű egyesületet, amelynek 1899-ig az elnöke volt. Az új mozgalom kiállításainak a bécsi Szecesszió Háza adott otthont.

A párizsi világkiállításon 1900-ban Klimt megkapta a nagydíjat a „Filozófia“című művéért (A kép 1945-ben megsemmisült.). Ezáltal Klimt európai hírnévre tett szert. Művészeti csúcspontot jelentett a Ludwig van Beethoven tiszteletére rendezett kiállítás 1902-ben. A XIV. Szecesszió Kiállítására készült Beethoven-fríz egy új alkotói korszakot indított el, melyben az ornamentika dominanciája figyelhető meg, valamint Klimt valamennyi korszakát jellemző arany felhasználása, mely az 1907-1908-ban megalkotott „A csók” című képében teljesedett ki.

Szoros barátság fűzte Josef Hoffmannhoz és Kolo Moserhez, akik 1903-ban megalapították a Wiener Werkstätte-t. 1906-ban megalakult az Osztrák Képzőművész Szövetség, amelynek 1912-ben ő lett az elnöke. 1917-ben a miniszter négyszer is elutasította kinevezését rendes tanárrá, ugyanakkor a Bécsi Képzőművészeti Akadémia tiszteletbeli tagjának választotta.

Gustav Klimt sikerei ellenére az üzleti életben mindvégig bizonytalan volt. Legszívesebben kócos hajjal, kék festőkabátjában mutatkozott, és származásának megfelelő tájszólással beszélt. A császári család megtiszteltetése ellenére a nemesek mellőzték. Ő inkább a feltörekvő polgárság festője volt, melyről elsősorban női portréi tesznek tanúbizonyságot. Egy divatszalont üzemeltetető hölgyben, Emilie Flöge személyében Klimt megtalálta élete társát. A művész ugyanakkor soha nem házasodott meg, és több asszonytól is született gyermeke. Emilie megismertette Klimttel az Attersee vidékét, ahol valamennyi nyarát töltötte és jelentősebb tájképeit alkotta.

Három évtized intenzív munka, számos diadal és viszály után Klimt szélütést kapott, melynek következtében 1918. február 6-án, alig 56 évesen Bécsben meghalt. Sírja a hietzingi temetőben található.

Klimt művei ma a bécsi múzeumok gyűjteményeiben találhatók. A Felső-Belvederében található a világ legnagyobb Gustav Klimt-festménygyűjteménye, az állandó kiállítás fénypontja a Klimt "Csók" és "Judith" című alkotása. A Leopold Múzeumban láthatók Gustav Klimtnek a legjelentősebb művei, mint pl. a nagyméretű „Halál és élet“, az „Attersee“, vagy a „Csendes tó“. A bécsi Szecesszió Házában a híres Beethoven-frízt azon a helyen láthatjuk, ahol először csodálhatta meg a közönség. 400 grafikájával a Wien Museum rendelkezik a világ legnagyobb Klimt-grafika gyűjteménnyel. A bécsi Albertina Klimt-gyűjteménye is jelentős. Itt találjuk Gustav Klimt néhány fő művét is, mint a „Halál és élet”-et vagy az „Attersee”-t.

Kiállítások a jubileumi évben

Wien Museum/Bécs Múzeum
Klimt. A Wien Museum gyűjteménye.
Gustav Klimt festményeiből rendezett kiállításon, többek között Emilie Flöge portréja, plakátok, nyomatok, a művész festőköpenye, a halotti álarc, valamint Egon Schiele rajza a halott Gustav Klimtről is megtekinthető lesz. A kiállítás középpontját azonban a világ legnagyobb, 400 rajzból álló Klimt-gyűjteménye képezi majd, amelyet első alkalommal láthatunk teljes egészében. A portrék mellet Klimt egész életében fontos szerepet játszott a grafika. Csupán a képek mennyisége - a 250 festményhez viszonyított 3000 grafika - is bizonyítja ezen alkotási forma jelentőségét Klimt művészetében. Kimagasló színvonalukkal grafikái az egyik legnagyobb művészeti örökséget alkotják.
1040 Wien, Karlsplatz
2012. május 16.-szeptember 16. Október 2-ig meghosszabbítva!
www.wienmuseum.at

Belvedere
„Gustav Klimt/Josef Hoffman. A modernizmus úttörői”
A kiállítás Gustav Klimt és Josef Hoffman – az építész és a Wiener Werkstätte társalapítója - együttműködésére világít rá, amelynek eredménye a bécsi Szecesszió Házában rendezett Beethoven-kiállítás és a brüsszeli Palais Stoclet megalkotása. A kiállítás vizsgálja Hoffmann Klimt festészetére gyakorolt hatását is.
Alsó-Belvedere
2011. október 25. - 2012. március 4.

150 Jahre Gustav Klimt- Meisterwerke im Fokus
A kiállítás a művész legnagyobb alkotásait, többek között „A csók“című festményt állítja a figyelem középpontjába. A kiállításon külön tematika foglalkozik Klimt munkásságának befogadásával.
Felső-Belvedere
2012. június 15.-2013. január 27.
1030 Wien, Rennweg 6
www.belvedere.at

Albertina
Klimt-rajzok
A bécsi Albertina múzeum – a Gustav Klimt rajzok kutatóközpontjaként – saját, 170 műből álló gyűjteményének jelentős részét mutatja be. A kiállítás nagyszerű lehetőséget kínál, hogy nyomon követhessük a művész alkotói munkájának minden fázisát. A „Klimt-rajzok” című tárlatot további válogatott műalkotások egészítik ki, amelyeket kölcsönbe kap a múzeum. A középpontban Klimt egyedülálló rajztehetsége áll. A művész gondolkodási módja és munkastílusa a számtalan alaktanulmányban és precízen kivitelezett allegóriában nagyszerűen nyomon követhető.
A tárlat Bécs után a Los Angeles-i Getty Múzeumba vándorol.
2012. március 14.–június 10.
1010 Bécs, Albertinaplatz 1
www.albertina.at

Leopold Museum
Gustav Klimt. (Idő)utazás.
A kiállítás Klimt magánéletébe nyújt betekintést a festő szerelme, Emilie Flöge divattervező hagyatékán keresztül, amelynek része mester és múzsája közötti levelezés bemutatása is. Előfordult, hogy a festő egy nap több levelet is írt szerelmének. A tárlat foglalkozik többek között Klimtnek a salzkammerguti tóvidékre tett utazásaival is. Klimt számos tájképet festett az Attersee partján, köztük a csak röviddel ezelőtt felfedezett „Tópart nyírfákkal” című vásznat is. A tájképek egész életén átívelnek. Tájképeiben mindig négyzet alakú vásznat használt. A jelenetet mindig felülnézetből mutatja be. A képek olyanok, mintha minden irányból továbbfejleszthetőek lennének. A kép így a végtelen egy darabja lesz. Technikája alapvetően pointilisztikus, de Klimt-et nem a fény felbontása, hanem a dekoratív felületképzés ösztönözte. Hangulatuk misztikus és varázslatos. Embert sohasem ábrázolt a tájban.
2012. február 24.- augusztus 27.
1070 Bécs Museumsplatz 1, Múzeum Negyed
www.leopoldmuseum.org

Österreichisches Theatermuseum/Osztrák Színházmúzeum
Klimttel szemben. A „Nuda Veritas“ és védelmezője, Hermann Bahr.
A Bécsi Színházmúzeumban egy különleges kiállítás keretein belül tekinthető meg Gustav Klimt híres műve, a "Nuda Veritas", amelyet 1898-ban festett. A meztelen igazságot egy impozáns, két méter magas női alak jeleníti meg, egy tükröt tart a kezében, a szemlélővel szemben. A festmény az osztrák író, Hermann Bahr (1863-1934) gyűjteményéből származik, akinek hagyatékát a Színházmúzeum gondozza. Bahr jó barátságot ápolt Klimttel és a művészetek lelkes támogatója volt. A Klimt művei körüli heves viták kapcsán Bahr "Klimt ellen" című könyvével lépett fel, amelyben Klimt pártját fogta.
1010 Wien, Lobkowitzplatz 2
2012. május 10. - október 29.
www.theatermuseum.at

Künstlerhaus/Művészetek Háza
Klimt és a Művészetek Háza
A bécsi Művészek Házának kiállítása elsősorban a Klimt és a legfontosabb közép-európai művészegyletek között kialakult művészi és életrajzi kapcsolatokkal foglalkozik. Klimt 1891-től 1897-ig a Művészek Házának tagja volt, így az egyesület számos eseményén vett részt. A társadalmi kapcsolatok által - amelyek az egyesületen keresztül jöttek létre - számos bizottságba választották be. A Művészek Házának archívumában számtalan Klimttől származó dokumentum, levél és fénykép található.
1010 Wien, Karlsplatz 5
2012. július 6. - szeptember 2.
www.k-haus.at

Österreichisches Museum für Volkskunde/Osztrák Néprajzi Múzeum
Objektum a középpontban - Emilie Flöge textilminta-gyűjteménye
Klimt Emilie Flöge-t (1874-1952) és családját bátyján, Ernst-en keresztül ismerte meg, aki Emilie lánytestvérével, Helene-vel élt házasságban. A kiállításon Emilie Flöge, Klimt múzsája megőrzött textilmintáit láthatjuk, aki testvérével egy Haute-Couture divatszalont üzemeltetett. Az egyedi modellruhákat tervező szalon a Mariahilfer Straßén 1904-től 1938-ig működött. Üzletüket a Wiener Werkstätte rendezte be. A luxusbútorok, és a falakon díszelgő nyomatok a szecessziót hírdették. Érdekesség volt a padlószőnyeg -ami ekkor abszolút újdonságnak számított-, és a kuncsaftok számára kialakított tükrös öltöző, ahol ezeket beállítva, minden irányból megtekinthették a ruhákat. A szalonban húsz munkásnő dolgozott, és egy manökent is foglalkoztattak a ruhák bemutatására. Egyes beszámolók nyolcvan alkalmazottat említettek. További újdonság volt, hogy ruháik katalógusában Emilie Flöge szerepelt, gyakran Klimt által kreált viseletekben. S ami még szokatlanabb volt: a fotókat nem műteremben, hanem szabadtéren készítették.
Áraikat tekintve a pénzarisztokráciát célozták be: egy áruházban vásárolt ruha árának öt-hatszorosába került egy Flöge kreáció. Emilie gazdag iparmágnás feleségeket öltöztetett. Ő maga a reformruhákat favorizálta. A kényelmes, zsákszerű szabásvonal a szecesszió híveinek körében hódított, Emilie is ilyeneket hordott, sőt Klimt is tervezett néhány darabot. A festő szintén a Flöge szalonban készült köpenyekben járt, melyekhez Mexikóból hozatták az anyagot. De ez a bohém vonal csak a művészek közt aratott igazán sikert, a Szalonban nem ezek a stílusú ruhák hozták a profitot. A Flöge szalon Coco Chaneltől, és Rodiertől is vásárolt anyagokat, és modelleket. A készen vásárolt ruhákat, aztán saját ízlésvilágukra hangolva átszabták úgy, hogy a bécsi dámák alakján is jól mutassanak.
Az Osztrák Néprajzi Múzeum kiállításán a gyönyörű hímzéseket, a finom csipkéket és szegélyeket, a szecessziós díszítésű nemes anyagokat először csodálhatják meg a látogatók. A gyűjtemény nagy része Délkelet-Európából származik.
2012. május 24. - december 2.
1080 Wien, Laudongasse 16-19
www.volkskundemuseum.at

Österreichisches Museum für angewandte Kunst/Osztrák Iparművészeti Múzeum
A múzeum a Klimt által Alphonse Stoclet bankár brüsszeli luxusvillájába, a Palais Stocletbe megálmodott mozaikfreskók bemutatásával köszönti az évfordulót.
A több évig tartó restaurálási és konzerválási munkák lezárása, valamint Gustav Klimt születésének 150. évfordulója alkalmából az Osztrák Iparművészet Múzeum (MAK) önálló kiállítással várja a látogatókat, amelynek középpontjában a brüsszeli Stoclet palota étkezőjét díszítő mozaikhoz készült Gustav Klimt tervrajzok állnak. A tervek, amelyek egyenként nagyjából 1x2 méter nagyságúak, 1910-ben és 1911-ben készültek. A munka elején Klimtnek csak hozzávetőleges elképzelése arról, hogy részleteiben hogyan fog kinézni a fríznek. Az 1:1 méretarányban készült tervrajzokon végzett módosításokkal szép lassan megszületett a ma ismert műalkotás. A restaurálás és konzerválás során dokumentálták ezeket a változtatásokat, visszakövették Klimt munkamódszerét és összehasonlították utasításait a bécsi műhelyek által készített mozaik- és munkadarabokkal.
A kézzel írott feljegyzések és 9 eredeti tervrajz 2012. március 21. és július 15. között tekinthető meg.
www.mak.at

Klimt-emlékhelyek:

Kunsthistorisches Museum/Szépművészeti Múzeum
Klimt testvérével, Ernst Klimttel és Franz Matsch-csal 1890-91-ben a múzeum lépcsőházának homlokzatát plasztikákkal és freskóképekkel díszítette. A festmények a művészet fejlődésének egy-egy korszakát allegórizálják: az ábrázolások a kultúra és a művészet fejlődésének diadalmenetét mutatják be az óegyiptomi kezdetektől egészen az újkorig. A Klimt jubileumi évben a 13 festményt és ezek vázlatait láthatja a közönség a Kunsthistorisches Museum impozáns lépcsőházában. Az épület lépcsőházában található Klimt-freskókat egy a jubileum alkalmából felállított hídról, tizenkét méteres magasságban, közvetlen közelről csodálhatja meg a közönség.
2012. február 14.-május 6. A kiállítást 2013. január 6-ig meghosszabbították!
1010Wien, Maria-Theresien-Platz
www.khm.at

Klimt-villa
Több mint egy évig tartó felújítás után, várhatóan 2012 júliusában nyílik meg a látogatók előtt az úgynevezett "Klimt-villa". Az osztrák főváros 13. kerületében, Hietzingben áll az az épület, amelyben a festő utolsó műterme volt. Klimt ott dolgozott 1911-től 1918-ban bekövetkezett haláláig. Az épületet 1923-ban jelentősen átépítették és a tavaly áprilisban megkezdődött felújítás előtt évekig üresen állt. A renoválás során eredeti formájában állítják helyre a műtermet és emlékhelyet rendeznek be a villában.
1130 Wien, Feldmühlgasse 11
www.klimt.at

Secession
A Szecesszió Házában megcsodálható Gustav Klimt 1902-ből származó, 34 méter hosszú, világhírű Beethoven-fríze. Középpontjában egy Max Klinger szobor áll. A szobor Beethovent, mint lángészt mutatja be. A képek Beethoven 9. szimfóniájának hatására készültek. A megfelelő effektusok érdekében tapétaszöget, tükördarabokat, gombokat és csiszolt üvegbizsut is felhasznált. Központi témája a gyenge emberiség megváltása a művészet és a szerelem által.
A Beethoven-frízt Klimt a szecesszionisták 1902-es kiállítására alkotta, amelyet a kiállítás befejezésével lebontottak volna. Egy gyűjtő azonban megvásárolta és 1903-ban, hét darabra szétszedve levették a falról. Az Osztrák Köztársaság 1973-ban visszaszerezte, restauráltatta és 1986-ban a Secession-Múzeum egy erre létrehozott termében a nyilvánosság számára is hozzáférhetővé tette.
A Secession a Beethoven-fríz megtekintésére invitál, mely kétségtelenül Klimt fő művei közé tartozik. A monumentális alkotást Gerwald Rockenschaub osztrák művész 3-5 méter magas minimalista plattformjának köszönhetően 2012 március 23. és november 4. között szemmagasságban vehetik szemügyre a látogatók. A Klimt-mű új perspektívába helyezésének érdekében az érdeklődők figyelmét pódiumok, padok, függönyök és válaszfalak terelik az észlelés-érzékelés különböző formáinak irányába.

1010 Wien, Friedrichstraße 12
www.secession.at

Burgtheater/Várszínház
Klimt első nagy munkái közé tartozik a Burgtheather lépcsőházában a mennyezeti freskók elkészítésében való résztvétel (1888). Munkái a színház és a társadalom együtttes fejlődésének történeti jeleneteit illusztrálják. A díszes lépcsők (a jobb oldali a „Kaiserstiege”, azaz császári lépcső, melyet eredetileg csak a császár használhatott, a másik az „Erzherzogstiege”, mely a többi Habsburgnak volt fenntartva) fölötti mennyezet olajfestményei Gustav Klimt, Ernst Klimt és Franz Matsch alkotásai. Az egyik képen, amely Molière Képzelt beteg című darabjának egyik jelenetét ábrázolja, a három művész magát is megörökítette.
Bécs város tanácsa bízta meg, hogy fessen képet a lebontásra szánt régi Burgteathert és nézőterét– a nézőtéren a bécsi társadalom mintegy száz képviselőjének a portéjával. A 19. századi bécsi polgárság szellemének és ízlésének megfelelő portrét kellett készítenie a közönségről. A festmény nemcsak a belső teret ábrázolja fényképszerű hűséggel, de Bécs előkelő társadalmát is. Ezt a munkáját császári kitüntetéssel jutalmazzák, ennek köszönhette Klimt hírneve megalapozását.
A Várszínház díszlépcsőjének mennyezetfreskóihoz készült értékes Klimt-tervrajzokat a színház padlásán találták meg az 1990-es évek végén. Ma ezeket a rajzokat, amelyek a művész egyetlen önarcképét is tartalmazzák, egy önálló „Klimt-teremben" helyezték el. A tervek (akárcsak a lépcsőház mennyezetfreskói) megtekinthetőek a Várszínházban kínált vezetések keretén belül.
Gustav Klimt vezetések a színházban péntektől vasárnapig 14 órakor. Belépő felnőtteknek 5,50 euró gyerekeknek 2,00 euró.
Bécs, Burgtheater I., Dr.-Karl-Lueger-Ring 2.
www.burgtheater.at

Madame Tussauds
A panoptikumban “személyesen” is találkozhatnak a látogatók Gustav Klimttel.
1020 Wien, Riesenradplatz 1
www.madametussauds.com/wien

A bécsi műkereskedők is Klimtet ünneplik

A bécsi műkereskedők szintén megemlékeznek Gustav Klimt születésének 150. évfordulójáról és egy sor különleges bemutatóval tisztelegnek a bécsi szecesszió kiemelkedő alakja, valamint a modernizmus úttörője előtt.

Nemcsak az osztrák főváros múzeumai ünneplik kiállításokkal Gustav Klimt születésének kerek évfordulóját. Bécs kilenc legfontosabb műkereskedése is összefogott, hogy felkutassák és megmutassák azokat a nyomokat, amelyeket Klimt hagyott hátra a városban. Ezért az egyes galériákban 2012. márciustól egészen decemberig a legkülönbözőbb témákban tekinthetőek meg érdekes tárlatok.

A kiállítások nemcsak Klimt munkásságát mutatják be, fontos szerepet kap Klimt kultúrpolitikai jelentősége és a bécsi modernizmus időszakának művészetére gyakorolt hatása is. A bécsi szecesszió Gustav Klimttel az élén, valamint a Bécsi Műhelyek egy olyan korszakot fémjeleznek, amely nemzetközi szinten is mértékadó volt és mind a mai napig „aranykorszakként" emlegetik.

Aktuális információk a bécsi Klimt-kiállításokról: www.klimt2012.info