2012. december 18.

Az osztrák autópályákon kötelező a mentősáv. Frissítve!

Az osztrák autópályákon és autóutakon januártól kötelező torlódás esetén mentősávot kialakítaniuk az autósoknak, hogy biztosítsák a mentőjárművek gyors helyszínre érkezését. Aki az előírás be nem tartásával a mentőszolgálatok járműveit akadályozza, annak megközelítőleg 2200 euró bírsággal kell számolnia.


   Az osztrák autópályákon és autóutakon januártól kötelező torlódás esetén mentősávot kialakítaniuk az autósoknak, hogy biztosítsák a mentőjárművek gyors helyszínre érkezését. Aki az előírás be nem tartásával a mentőszolgálatok járműveit akadályozza, annak megközelítőleg 2200 euró bírsággal kell számolnia.

A közúti közlekedésről szóló törvény módosítása értelmében a mentősáv (Rettungsgasse) kialakításához kétsávos útszakasz esetén a belső sávban balra, a külsőben jobbra kell félrehúzódniuk a gépkocsiknak. Három- vagy többsávos autópályán, illetve autóúton a legbelső és az attól jobbra eső kocsisor között kell a szabad területet kialakítani. Ennek érdekében a legbelső sávban balra, a többi sávban jobbra félrehúzódva kell szabad elhaladást biztosítaniuk az autósoknak a mentők és a tűzoltók számára.
Ha szükséges, a jobbra lehúzódók a leállósávot is igénybe vehetik. A mentősáv átlagosan négy perccel rövidíti meg a mentés időtartamát, így akár negyven százalékkal is javíthatja a balesetet szenvedettek túlélési esélyeit - közölte az osztrák közlekedési minisztérium. Eddig leginkább a leállósávban közelítették meg a mentőszolgálatok a balesetek helyszínét, de ez sokszor balesetveszélyes - olvasható az ÖAMTC osztrák autóklub honlapján.

Az osztrák autópálya-kezelő vállalat (ASFINAG) rádiós és televíziós kampányt indított, emellett plakátokon és az autópályák információs tábláin is figyelmeztet az új szabályra. Az ÖAMTC a klubtagok mellett külföldi partnerei figyelmét is felhívta az előírásra. Aki az előírás be nem tartásával a mentőszolgálatok járműveit akadályozza, annak megközelítőleg 2200 euró bírsággal kell számolnia.
Több Ausztriával szomszédos országban - Németországban, Svájcban, Csehországban és Szlovéniában - már korábban bevezették a mentősávot.

 Problémák vannak a mentősáv bevezetésével az osztrák autópályákon

Január elseje óta - Németországhoz és Csehországhoz hasonlóan - az osztrák autópályákon és autóutakon is kötelező torlódás vagy forgalmi dugó esetén félrehúzódniuk az autósoknak és szabadon hagyniuk egy mentősávot (Rettungsgasse) a mentők, a tűzoltóság és a rendőrség járművei számára.

Mentőszolgálatok munkatársai a napokban a Kurier című lapnak az ország több részén is arról számoltak be, hogy a mentősáv gyakran "nem működik", illetve a szabályt megszegők miatt tovább tart eljutniuk a balesetek helyszínére, mint korábban. Van, aki ezért szívesen visszaállítaná a korábbi gyakorlatot, amikor a leállósávon közlekedtek a mentőjárművek.

Legtöbbször az jelent akadályt, hogy nem minden autós húzódik félre, vagy nem a megfelelő irányba húzódik le, vagy pedig előrehajt a mentőknek szabadon hagyott helyen.

Hivatalos felmérés nem készült a témában, de egy májusi közvélemény-kutatáson az osztrákok 80 százaléka szintén úgy vélekedett, hogy az esetek többségében nem alakítanak ki mentősávot a dugóba kerülő autósok. Csak 15,5 százalék mondta azt, hogy jól működik a szabályozás. 93 százalék szerint ellenőrzés és büntetés nélkül az autósok nem is fogják betartani az új rendelkezést. A törvény szerint akár 726 euró (mintegy 202 ezer forint), mentőjármű előrejutásának akadályozása esetén ennek akár a háromszorosa is kiszabható büntetésként, de az ellenőrzés szigora tartományonként változó.

Az egyes munkatársak nyilatkozataitól eltérően a mentőszolgálatok hivatalosan kitartanak a mentősáv mellett, ahogy a hatóságok is. A közlekedési minisztérium és a rendőrség szerint egyszerűen csak több időre van szükség, amíg az autósok megszokják az új szabályokat. A belügyminisztérium szóvivője szerint túlzás volna arról beszélni, hogy nem jó a szabályozás, csak azért, mert egyesek megszegik. Azt egyelőre nem tervezik, hogy az eddiginél szigorúbb ellenőrzéssel kényszerítsék ki a betartását.

Az osztrákok 77 százaléka mindettől függetlenül alapjában véve jó elképzelésnek tartja a mentősávot, és abban bízik, hogy javulni fog a helyzet. De kiderült a felmérésből az is, hogy minden ötödik válaszadó nem jól ismerte az új rendelkezéseket.

A szabályok szerint a mentősávot még azelőtt ki kell alakítani, hogy leállna a forgalom. Kétsávos utakon a belső sávban haladóknak balra, a külső sávban haladóknak jobbra kell húzódniuk, amennyire csak lehetséges, egészen a burkolat széléig. Hasonlóan a három- vagy többsávos utakon a belső sávban levőknek balra, a többieknek jobbra kell félrehúzódniuk. Ehhez a leállósávot is igénybe vehetik az autósok.

A hatóságok szerint a mentősáv átlagosan négy perccel rövidíti meg a mentés időtartamát, így akár negyven százalékkal is javíthatja a balesetet szenvedettek túlélési esélyeit. (MTI)