2013. április 21.

Megkezdték a Costa Concordia felállítását

A toszkán Giglio-szigeténél megkezdték annak az óriás méretű, tenger alatti szerkezetnek a megépítését, amellyel a tavaly január 13-án zátonyra futott Costa Concordiát állítják fel. A hajó roncsának elszállítása már csaknem egy évet késett.


A toszkán Giglio-szigeténél megkezdték annak az óriás méretű, tenger alatti szerkezetnek a megépítését, amellyel a tavaly január 13-án zátonyra futott Costa Concordiát állítják fel. A hajó roncsának elszállítása már csaknem egy évet késett.

 


Giglio lakosai a partról figyelték a hajó függőlegesbe való állításához szükséges első elem megérkezését. A leginkább hatalmas fémdobozra emlékeztető, 395 tonnás tartály (sponson) a livornói hajógyárból érkezett teherhajón.

A következő hónapokban összesen 30 tartályt rögzítenek a Costa Concordiára, a több mint egy éve a tengerben oldalán fekvő hajó felállítására. A hajót két tenger alatti szikla tartja, ezért nem úszott el a vízben.

 


A 30 méter hosszú, 11 méter széles és 11 méter magas, vízzel megtöltött tartályokkal stabilizálják a hajótestet, majd kiürítik a tartályokat és ezzel megemelik és felállítják a Costa Concordiát. A BBC értesülései szerint a hajó felállítása két napot vehet igénybe.

 


A művelethez a hajó alá állványzatot is építenek: ennek első darabját április elején fektették le a tengerfenékre. Az ezer tonna súlyú, negyven méter széles és 22 méter magas szerkezetet további öt követi majd. Ezeket öt, két méter átmérőjű oszlop tartja, melyeket a tenger alatti gránitsziklákba fúrtak be - számolt be a hajózás történetében "precedens nélküli" mérnöki munkáról a Corriere della Sera napilap firenzei kiadásában.

A Costa Concordia felállítását kezdetben tavaly szeptemberre tervezték. A hajószerencsétlenség utáni első hónapokban a Costa Concordia tizenöt üzemanyagtartályát ürítették ki. A munkát többször meg kellett szakítani a rossz idő vagy a hevesen hullámzó tenger miatt. A mostani számítások szerint a hajóroncs idén szeptemberre emelkedhet ki a tengerből.

 


A közel 300 méter hosszú, 114 ezer tonna súlyú hajó felállítására és elszállítására az olasz állam tavaly nemzetközi pályázatot hirdetett meg, ezt a Titan-Micoperi olasz-amerikai konzorcium nyerte el. A Costa Concordia roncsát egy olasz hajógyárban szedik szét. A 300 millió dollárra becsült költséget a Costa Crociere hajótársaság állja.

Giglio partjainál 438-an dolgoznak 307 vízi járművel a Costa Concordia eltávolításán.