2020. április 29.

Az új genovai híd a járvány utáni újjászületés jelképe lett Olaszországban

A genovai kikötő hajóinak szirénazúgása köszöntötte, hogy befejezték  a város új hídjának építését.


Az új híd felavatását az első forgalmi próbák után a következő hónapokban tervezik, amikor a remények szerint Genova lakossága is részt vehet a megnyitón.  

A tervezőjéről Morandi hídként ismert korábbi szerkezet két éve omlott össze: a hatvanas évek végén épített híd az A10-es autósztráda genovai szakaszán, a Polcevera-patak fölött emelkedett, mintegy kilencven méteres magasságban. 2018. augusztus 14-én, 11 óra 36 perckor a híd óriási betonelemei tömbjeinek egy része leomlott, a rajta és alatta közlekedő autókat is magával sodorva. Negyvenhárom ember meghalt, több mint félezren veszítették el otthonukat a híd körüli lakókörzet lebontása miatt.

Az új hídszerkezet középső, negyvennégy méter hosszú betonelemének beillesztésével zárul le az építkezés: a roncshidat tavaly június végén robbantották fel, majd a romeltakarítás után elkezdődött az új híd építése, amely 620 nap alatt készült el. A Renzo Piano olasz sztárépítész tervei alapján készült híd majdnem egy kilométer hosszú, tizenkilenc pillér tartja, de elődjével ellentétben nem függőhídról van szó. Több mint 17 ezer tonna acél kellett a szerkezet megvalósításához, a hídépítésen szakaszonként 600-1000 munkás dolgozott, a koronavírus-járvány miatt a legszigorúbb biztonsági feltételekkel.

Az összeomlott híd kettészakította Genova keleti és nyugati részét. Újraépítése azonban nemcsak a város egységének, hanem Olaszország újjászületése jelképének is számít a járványhelyzet utáni újraindulás fázisában.  Az olaszok számára azt bizonyítja, hogy Olaszország szükséghelyzetben képes a gyors reagálásra.

"Ez a híd nem csoda, hanem annak bizonyítéka, hogy Olaszországban a szakértelem és az akarat eredményre vezet"

- mondta a tervező Renzo Piano.

A gondatlanságból, hiányos karbantartás miatt okozott tömegszerencsétlenség címén indított bírósági eljárás még a kezdeti tárgyalásoknál tart. A vádlottak padján többek a Morandi hidat üzemeltető sztrádatársaság, valamint a közlekedési hatóságok képviselői ülnek.

(Borítókép: Genova, Morandi-híd 2008-ban (c) wikimedia.commons/Bbruno)