2023. február 23.

Milyen alkut ajánlott az Ördög?

Sétálj végig Mária Magdolna hídján Borgo a Mozzano mellett, és akkor talán megérted, miért hívják az Ördög Hídjának!


Az áradások a Serchio folyó fölötti hidakat rendszeresen tönkretették. Ez sok gondot jelentett Luningia kerekedőinek és a nemeseinek, akik át akartak kelni, mivel mindig kerülőutakon tudtak csak eljutni egyig parttól a másikig. Ezért a 12. században eldöntötték, hogy építenek egy óriási hidat, ami ellenáll a dühöngő folyónak, és megoldja a problémát. A feladatot egy híres építőmesterre bízták, aki szakértelme és pontossága miatt volt ismert.

Egy furcsa alakot vett észre

Kezdetben minden jól ment. Azonban egy idő után a munka különféle nehézségekbe ütközött, ami sok-sok késedelmet halmozott fel. Az építőmester nem ok nélkül aggódott. Egy ilyen fontos építménynél nem szabad időt veszteni, mert a késést elég kegyetlenül megtorolják: a büntetés általában börtön vagy halál. A határidő lejárta vészesen közeledett, és a híddal alig haladtak. Az építőmester kétségbeesett. Egyszer sem pihent meg, hosszú éjszakákat töltött az építkezéssel. Az egyik ilyen este egy furcsa alakot vett észre a ködben felé közeledni. Az idegen egyáltalán nem sietett, mintha a világ összes ideje a rendelkezésére állna.

“Hadd építsem meg helyetted a hidat!”

Az építőmester egy szót sem tudott kinyögni, mikor a titokzatos idegen megállt előtte. Majd megszólalt a jövevény:

“Hadd építsem fel én helyetted a hidat! Mindenki a csodájára fog járni az építménynek, hercegek bőségesen meg fognak téged jutalmazni, és építőmesterek álmatlan éjszakákat fognak azzal tölteni, hogy megértsék miféle ember tudta felépíteni ezt a csodát. Leveszem a terhet a válladról. Holnap reggelre készen lesz, és attól kezdve csak rád fog figyelni mindenki. Cserébe csak egy kis dolgot kérek…”

A rejtélyes ember nem más volt, mint az Ördög, aki csábító alkut ajánlott: csak az első ember lelkét kérte, aki áthalad a hídon. Az építőmester nem tudott ellenállni, beleegyezett.

Az első lélek a hídon

Az Ördög tartotta a szavát. Másnap reggel, amint a köd eloszlott, az építőmester egy magas kőhidat vett észre, ami elég erős volt, hogy több évszázadig álljon, de elég könnyű ahhoz, hogy elálljon az ember lélegzete. Senki sem képes megvalósítani egy ilyen csodát, és ő már elkezdett álmodozni a jutalmakról. De hamarosan rájött, hogy a gonosz egyezség milyen szörnyűséget takar. Ki lesz az első lélek a hídon? Egy gyerek, egy szegény asszony vagy egy öregember, aki fáradtan rátámaszkodik a korlátra? Milyen borzalmas! Egy lélek örök kárhozatra van ítélve egy kőhídért cserébe.

Az építőmester kétségbeesett elhamarkodott választásától. Idegesen járkált fel-alá, még egy ötlet nem jutott az eszébe. Elfutott, és visszatért az első lélekkel, amelyik majd rálép a hídra. Habozás nélkül társát egy kis rúgással az építményre lökte. Az ördög mikor meglátta a jelenetet szörnyen dühös lett, mert nem ember volt az első a hídon, hanem egy malac! Igen, pontosan, egy kövér rózsaszín kismalac.

Az Ördög le akarta dönteni a hidat, de túl jól volt megépítve, így az könnyen ellenállt. Csak a malacot tudta lelökni a Serchio folyó vizébe, majd mindketten örökre eltűntek. Az építőmester megkapta a jutalmát a hídért, és hosszú és elismert életet élt. Azonban Borgo a Mozzano lakói gyaníthattak valamit, mert továbbra is hosszú kerülő utakon jutottak át a másik partra, ahogy addig is. Jobb félni, mint megijedni.

A híd rendkívüli munka volt a középkori eszközökkel

A Lucca melletti Borgo a Mozzano Mária Magdolna hídja rendkívüli munka volt a középkori eszközökkel. Valószínűleg, Matilda di Canossa, Toszkána grófnője adta ki az építkezési parancsot a 12. században, majd két évszázaddal később, Castruccio Castracani zsoldos hadvezér, azaz „condottiero” újjáépítette.

híd a nevét a 16. században kapta, mikor a folyó baloldalán egy szobrot helyeztek el Mária Magdolnáról. Azonban a köznyelvben az Ördög Hídjaként ismert. A név alapját a középkori hiedelmek szolgáltatták. Akkoriban mindent, ami nem volt szimmetrikus vagy nem a szabályok szerint épült, a gonosz művének tekintettek. A híd az aszimmetrikus íveivel és feltűnő púpos alakjával valóban a templomok és katedrálisok szöges ellentétje volt ez idő tájt, így nem csoda, hogy hamarosan a démoni eredetére vezették vissza. A félelmetes középső ív 40 méter hosszú és 18 méter magas, és karcsúságával meghazudtolja a gravitáció törvényeit. A hidat a 20. században vasúti átjáróként kezdték használni.