» Horvátország »
Ha a magyarok kocsival indulnak nyaralni, a döntő többség célállomása a horvát tengerpart szokott lenni. A nyári szezonban érthető módon sokkal több rendőr van az utakon. Akár egy szabálytalan parkolásnál is hamarabb intézkednek egy külföldi, mint egy horvát rendszámú autóval szemben. A rendőrség a fokozott közúti ellenőrzés során az előírt sebesség és a követési távolság betartására, a zöldkártya érvényességére, a gépkocsitartozékok meglétére és az alkoholos befolyás alatt álló gépkocsivezetők kiszűrésére irányul.
Az Európai Tanács döntése értelmében Horvátország 2023. január 1-jétől teljes jogú tagjává vált a belső határok nélküli schengeni térségnek, így a magyar–horvát határszakaszon lévő átkelőknél megszűnt az ellenőrzés, tehát nem kerül sor ki- és beléptetésre. Ez jó hír, mivel legalább itt nem kell akár órákat várni a határátkelésre.
Horvátországban az autópályák használata díjköteles. A fizetőkapuknál kell fizetni, de ki lehet egyenlíteni hitelkártyával, valamint az ENC- (útdíjak elektronikus fizetése) készülékkel is. ENC-készülék vásárolható a Varazdin (Varasd) és Sveta Helena (Szentilona) fizetőkapui mellett lévő eladóhelyeken, illetve a forgalmasabb benzinkutaknál. A vásárlást követően felhasználónevet és jelszót kapunk, mellyel az autópálya-fenntartó (HAC) honlapján, illetve a mobilapplikáción minden pillanatban követhető az ENC-számla állapota. A horvátországi gyorsforgalmi utakon lévő alagutak használatáért külön díjat nem kell fizetni. Ez alól kivételt képez az Isztria kapujában megépített Ucka-alagút.
A sebességhatárok alapvetően megegyeznek a magyarországi KRESZ-ben rögzítettekkel: autópályán 130 km/h, gyorsforgalmi úton 110, lakott területen belül 50, egyéb úton 90 km/h a felső határ. Különbséget jelent azonban, hogy a 24 évnél fiatalabb vezetők és a két évnél frissebb jogosítvánnyal rendelkezők a sztrádán maximum 120, gyorsforgalmi úton 100, egyéb úton 90 km/h-val haladhatnak. Természetesen a nyári szezonban nagyon sok a mozgó sebességmérő. Nem ajánlott radarjelzővel vagy detektorral védekezni, mivel ezen eszközök Horvátországban tiltottak.
Szintén jó tudni, hogy déli szomszédunknál kötelező tartozék a láthatósági mellény.
Az is fontos tudnivaló, hogy 12 éves kor alatt nem ülhet gyerek az anyósülésen, 5 éves korig pedig a gyerekülés használata is kötelező a hátsó ülésen. Speciális ülésben, a vezető melletti ülésen – a menetiránynak háttal – is szállítható a kicsi 2 éves kor alatt, de kikapcsolt légzsák mellett.
Sokan a nyaraláskor biciklit is visznek magukkal. Kerékpárosokra vonatkozó szabály, hogy 16 éves kor alatt kötelező a bukósisak biciklizés közben. Előfordulhat, hogy valaki nem kerékpárt, hanem robogót visz magával. A horvát szabályok szerint a robogó olyan két- vagy háromkerekű, motoros gépjármű, aminek a motorja nem haladja meg az 50 köbcentiméter hengerűrtartalmat, és közúton nem halad 50 km/h-nál nagyobb sebességgel. A Horvát Köztársaság területén a külföldön regisztrált motorkerékpárok csak akkor vehetnek részt a forgalomban, ha rendelkeznek rendszámtáblával, valamint érvényes forgalmi engedéllyel. Tekintettel arra, hogy Magyarországon a robogókat nem kell regisztráltatni, így nincs rendszámtáblájuk, de forgalmi engedély sincs rájuk, következésképpen Horvátországban nem vehetnek részt a forgalomban.
Szintén január 1-jétől Horvátországban is az euró a hivatalos fizetőeszköz. Akinek korábbi nyaralásról maradt kunája, fontos tudni, hogy itthon már nem lehet átváltani, viszont déli szomszédunknál még az év végig be lehet váltani euróra a postákon, illetve a kereskedelmi bankokban.
Határátlépés után
Plitvicei tavakig
Rijeka és Isztriai félsziget
Kvarner régió
Dalmácia
Az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer kizárja a készpénzfizetést, és kötelezővé teszi az elektronikus készülékek, úgynevezett fedélzeti egységek használatát a gépjárművekben, amely így lehetővé teszi a forgalom szabad áramlását anélkül, hogy meg kellene állni útdíjfizetés miatt.
Teljesen megszűnik a fizetőkapus rendszer, helyette az automatikus rendszámtábla felismerő (ALPR) rendszerre, illetve a mikrohullámú adattovábbításra (DSRC) állnak át.
Így nem lesznek sorompók, torlódások az autópályán és sokkal gyorsabb lesz a forgalom. Míg a fizetőkapus rendszer 200 jármű útdíjszedési kapacitásával rendelkezik egy óra alatt, addig az új rendszer akár 3000 jármű áthaladását is lehetővé teszi ugyanazon idő alatt.
A DSCR nagyon hatékony az autópályákon, ahol a fel- és lehajtást egyszerű fémvázra telepített érzőkelőkkel ellenőrzik, a gépjárművek megállása nélkül, 130 kilométeres sebesség mellett. A DSRC hasonlít a jelenleg használatos elektronikus ENC-készülékre - ez egy előre feltöltött készülék a horvát útdíj-kapuk használatához a sorban állás elkerülése érdekében. A készüléket fel kell majd tölteni a megfelelő összeggel, amelyet lehajtáskor azonnal levesz a díjgyűjtő vállalat.
A rendszámtábla felismerő rendszert a külföldi autók miatt fontos bevezetni. Az ALPR-hez egy applikációt kell majd letölteni, amit a bankkártyához kötnek: az autópálya-díj összegével a hitelkártyát terhelik majd meg. Hasonló rendszer Portugáliában és Hollandiában működik.
Kedvezményre tehetnek szert azok az autósok, akik rendelkeznek elektronikus ENC-készülékkel, ennek használata 21,7 százalékos engedményre jogosít.
A készülékek a fizetőkapuk melletti irodákban megvásárolhatók és készpénzzel is feltölthetők, minimálisan 100 kunával, és az összeg akár jövőre is felhasználható. A készülékkel elkerülhető a sorban állás a fizetőkapuknál, az ENC feliratú kapunál néhány percen belül tovább lehet haladni. A dobozt egyszerűen a szélvédőnél kell tartani, a sorompóhoz érve az eszköz sípol, majd nyílik a kapu. A lehajtást az autópályáról regisztrálja a következő ENC feliratú kapu, és leveszi a készülékről az útdíjnak megfelelő összeget, ami a kijelzőn láthatóvá válik, mint ahogy az is, hogy mennyi pénz maradt a készüléken.
A horvát rendőrség és a horvát autópálya-kezelő vállalat (HAC) 2020-tól újfajta traffipaxot, úgynevezett átlagsebesség-mérő rendszert telepít a horvát autópályákra, hogy visszaszorítsa a szabálysértők számát.
A horvát autópálya-hálózatot eddig is figyelték kamerákkal, amelyeket forgalmasabb csomópontoknál, az alagutak bejáratánál, hidakon és viaduktokon szereltek fel. Ugyanakkor ezek a kamerák a fogalom figyelésére szolgálnak, és bár mérnek sebességet is, nem erre a célra állították be őket. Horvátországban jelenleg az autópályákon autópálya-rendőrség méri a sebességet, az úgynevezett kobrák. A civil rendőrautó egy ideig követi a gyorsan vezetőt, erről felvételt készít, majd kiteszi a villogót, és kivezeti a szabálysértőt a forgalomból.
Az új rendszer ezzel szemben fixen telepített sebességmérő kamerákkal ellenőrzi majd a gyorshajtókat. A kamerák regisztrálják a rendszámot, és így pontosan mérik a két, illetve több sebességmérő készülék közti távolságot, majd kiszámolják, hogy az adott rendszámú autó milyen időn belül tette meg az adott távolságot. Amennyiben ezt egy bizonyos időnél gyorsabban teszi meg, akkor nem tartotta be az autópályán előírt, legfeljebb 130 kilométeres haladási sebességet. Az ennek nyomán kiszabott bírságot a gépkocsi rendszáma alapján postázza a rendőrség.
A horvát autópálya-hálózat összesen 1306,53 kilométer.
Az autópályák mellett 75 pihenőhellyel rendelkező benzinkút, 124 pihenőhely, 26 étterem és 11 hotel helyezkedik el.
A horvát autópályákon ismét bevezetik a nyári tarifát, emiatt tíz százalékkal magasabbak lesznek az autópályadíjak július 1-je és szeptember 30-a között - tájékoztatott a horvát autópályákat kezelő vállalat (HAC). A nyári tarifa nem vonatkozik a nehéz járművekre, autóbuszokra és kamionokra.
A szezonális autópályadíjakat először 2017-ben vezették be, de az elmúlt négy évben először a koronavírus-járvány, majd a gazdasági válság miatt nem alkalmazták. Ez is része volt a kormány polgárokat és a gazdaságot támogató intézkedéscsomagjának.
A HAC közlése szerint a szezonális úthasználati díjak bevezetése egyes járműkategóriák esetében abból adódik, hogy a teljes éves forgalom mintegy 40 százaléka a nyári hónapokra tevődik. Emiatt ebben az időszakban jelentősen megnőnek a karbantartási, biztonsági, felügyeleti és forgalomirányítási költségek.
Továbbra is kedvezményre tehetnek szert azok az autósok, akik rendelkeznek elektronikus ENC-készülékkel, amelynek használata a szezonban 21, a szezonon kívül 33 százalékos engedményre jogosít fel.
A készülékek a fizetőkapuk melletti irodákban megvásárolhatók és készpénzzel is feltölthetők, ára 15 euró. Bármekkora összeg feltölthető rá, ami akár jövőre is felhasználható. A készülékkel elkerülhető a sorban állás is a készpénzes fizetőkapuknál, az ENC feliratú kapunál néhány percen belül tovább lehet haladni.
A dobozt egyszerűen a szélvédőnél kell tartani, a sorompóhoz érve az eszköz sípol, majd nyílik a kapu. A lehajtást az autópályáról regisztrálja a következő ENC feliratú kapu, és leveszi a készülékről az útdíjnak megfelelő összeget, ami a kijelzőn láthatóvá válik, mint ahogy az is, hogy mennyi pénz maradt a készüléken.
A már júniusban kialakult dugók és torlódások a horvát autópályákon meglepték a szakembereket is, aki szerint ennek több oka van, az egyik a gépkocsiforgalom növekedése - írta a Jutarnji List című horvát napilap.
A rendelkezésre álló adatok szerint idén júniusban 586 917 járművel több használta az ország autópályáit, mint tavaly júniusban. Az idei év első hat hónapjában pedig 44 480 545 járművet regisztráltak, ami 4,3 millióval több, mint tavaly az első hat hónapban.
A lapnak nyilatkozó szakemberek szerint több tényező is befolyásolta az autópályák forgalmának ilyen nagy mértékű növekedését. Horvátország schengeni csatlakozását, az euró bevezetését, a közel-keleti háborút és a görögországi hőséget, valamint erdőtüzeket említették.
Mindezek miatt Horvátország a turisták felkapott autós úticéljává vált, különösen igaz ez a németekre, akik idén a korábbi évekhez képest rövidebb tengerparti utakat terveznek - hangoztatták, megjegyezve, hogy a járművek ilyen nagyarányú beáramlása komoly forgalmi dugókat és torlódásokat okoz az autópályákon.
Ugyanakkor figyelmeztettek, hogy az autópályákon kialakult forgalmi dugókért maguk a sofőrök is felelősek, akiknek vezetési stílusa miatt jönnek létre az úgynevezett fantomleállások vagy fantomtorlódások.
Ez történik például akkor, ha egy kamion az autópályán nagy forgalom mellett elkezd egy másik kamiont előzni, majd a mögötte haladó összes jármű fékezni kezd. De a túl nagy sebességgel közlekedő autósok is okoznak ilyen fantomleállásokat, ha a forgalom sűrűsége miatt elkezdenek hirtelen fékezni. Ilyenkor a leállás hullámként terjed hátrafelé, és a forgalom 20 kilométer per órás sebességre csökken - hangsúlyozták.
Úgy vélték: sebességkorlátozásokat kellene bevezetni ebben az időszakban, az ilyen esetekben pedig az optimális sebesség 80-100 kilométer per óra lenne.
Horvátország már évek óta tervezi, hogy változtat a fizetőkapus rendszeren is.
Az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer kizárja a készpénzfizetést, és kötelezővé teszi az elektronikus készülékek, úgynevezett fedélzeti egységek használatát a gépjárművekben, amely így lehetővé teszi a forgalom szabad áramlását anélkül, hogy meg kellene állni útdíjfizetés miatt. Ez azonban legkorábban 2026-ban áll majd rendelkezésre.
A horvát autópályákat kezelő vállalat (HAC) nemrég jelezte, hogy ismét bevezetik a nyári tarifát, emiatt tíz százalékkal magasabbak lesznek az autópályadíjak július 1-je és szeptember 30-a között. A nyári tarifa nem vonatkozik a nehézgépjárművekre, így az autóbuszokra és kamionokra.
A HAC közlése szerint a szezonális úthasználati díjak bevezetése egyes járműkategóriák esetében abból adódik, hogy a teljes éves forgalom mintegy 40 százaléka a nyári hónapokra tevődik. Emiatt ebben az időszakban jelentősen megnőnek a karbantartási, biztonsági, felügyeleti és forgalomirányítási költségek.
Október 1-jétől is marad a nyári tarifa a horvát autópályákon - tájékoztatott a horvát autópályákat kezelő vállalat (HAC).
A HAC azzal indokolta döntését, hogy 2012 óta nem emelt árakat.
Ez idő alatt a karbantartási és építési költségek jelentős megnőttek, ezért a vállalatnak korrigálnia kellett az útdíjakat a pénzügyi stabilitás biztosítása érdekében - közölte a HAC.
A szezonális autópályadíjakat - amelyek tíz százalékos árnövekedést jelentenek a nyári hónapokban - először 2017-ben vezették be Horvátországban, de az elmúlt négy évben a koronavírus-járvány, majd a gazdasági válság miatt nem alkalmazták.
A vállalat most úgy döntött: az idén július 1-je és szeptember 30-a között megszabott nyári tarifa október 1-jétől is érvényben marad.
Ugyanakkor továbbra is kedvezőbb díjat vehetnek igénybe azok az autósok, akik rendelkeznek elektronikus ENC-készülékkel, amelynek használata legfeljebb 33 százalékos engedményre jogosít fel.
A drágulás most sem vonatkozik a nehéz járművekre, autóbuszokra és kamionokra.
|
Értékeld te is!