A tavalyi évhez hasonlóan idén is a fotográfiára helyezi a hangsúlyt a bécsi KunstHaus. Politikusok, kutyák és fényképautomatákkal készült felvételek szerepelnek a 2012-es kínálatban.
Mivel a február végéig látható Henri Cartier-Bresson kiállítása óriási sikert arat, a bécsi KunstHaus az elkövetkező tárlataival is a fotográfiát helyezi a középpontba.
A 2012. március 8-tól június 3-ig látható „Head 2 Head” című kiállításának a politika és az imázs lesz a fő témája, a látogatók az elmúlt száz év politikai platkátjai mentén a politikuskép változását követhetik nyomon. Többek között Lenin, Che Guevara, Schwarzenegger és Timosenko példáján keresztül ismerhetik meg az imázsépítési stratégiákat és a segítségükkel kialakított politikus-típusokat: a politikától elhatárolódó „átlagembert” vagy a küldetéstudattól vezérelt „látnokot”.
A kiállítás révén az érdeklődők a politikusok egész „életciklusát” nyomon követhetik - a kampánytól a szerepléseken át a politikai leszereplésig. A Museum für Gestaltung Zürich által összeállított tárlatot fényképsorozatok és művészeti projektek egészítik ki, mint például Nicolas Righetti fotóesszéje Türkmenisztán uralkodójáról vagy Herlinde Koelbl Angela Merkelről készített fényképei.
2012. június 14-től „a fényképészet Woody Allenje” váltja a politikusokat. Elliott Erwitt-et a kutyák emberi oldaláról készített szeretetteljes és iróniát sem nélkülöző felvételei tették világhírűvé. „Az ember a kutyában” című tárlat kiválóan szemlélteti a művész sokoldalúságát. A felvételeken találkozhatunk a „láthatatlan bennfentessel”, akinek a vitázó Hruscsovról és Nixonról 1959-ben készült fényképe bejárta a világot, a szociorealista dokumentaristával és főleg a mindennapi életünkből vicces jeleneteket megörökítő alkotóval, aki felvételeivel egy picit könnyebbé teszi a mindennapokat.
Ősztől egészen a jövő év elejéig a fényképautomaták segítségével készült műalkotásokat csodálhatja meg a közönség. Amikor 1928-ban Párizsban megjelentek az első fényképautomaták, nemcsak a nagyközönég, de a művészek is megrohanták őket. Az automaták művészeti potenciálját elsőként a szürrealisták fedezték fel, majd még sokan mások – Cindy Sherman, Arnulf Rainer, Andy Warhol, Thomas Ruff – követték a példájukat.
A hatvan nemzetközileg is elismert művész több mint háromszáz felvételéből álló „Foto-Automaten-Kunst” című kiállítás a „függöny mögötti esztétikába” enged átfogó betekintést. Ennek során nemcsak az automatát magát és működési mechanizmusát ismerhetik meg a látogatók, hanem a művészi játékot a különféle identitásokkal, vagy a kis kockák révén elbeszélt rövid történeteket és a különböző kis világokat. A 2012. október 11-től 2013. január 13-ig látható tárlatot a Musée de l’Elysée Lausanne dolgozta ki, és Európában csak három helyen, Lausanne-ban, Párizsban és Bécsben mutatják be.
Kunsthaus Wien
1030 Bécs, Untere Weißgerberstraße 13.
www.kunsthauswien.com