2023. március 7.

Egy éve változott meg parkolás Bécsben - erre kell figyelni

Több szabad parkolóhely, kisebb forgalom - egyéves az egységes bécsi parkolási rendszer.


Egy éve vezették be a város egész területére kiterjedő, egységes parkolási rendszert Bécsben, amivel véget vetettek az ingyenes parkolásnak az osztrák fővárosban. Kevesebb idegen autó, több szabad parkolóhely és kisebb autóforgalom az elmúlt hónapok mérlege.

Bécsben 2022. március 1-je óta mindenhol fizetni kell a parkolásért.

Az osztrák főváros 2022. március 1-jén vezette be új, egységes parkolási rendszerét, amivel tulajdonképpen véget vetett az ingyenes parkolásnak Bécsben. És annak a jelenségnek is, hogy a fizetőövezet határán túlzsúfoltak a parkolók és a helyi lakosok nem találnak szabad parkolóhelyet az ingázók miatt. Ráadásul a fizetőparkolás kiterjesztésével csaknem duplájára nőtt a parkolóhelygazdálkodás alá vont terület nagysága.

Az első tizenkét hónap elteltével a város kiértékelte az egységes parkolási rendszer hatását és pozitív mérleget vont.

„Azzal, hogy kivétel nélkül egész Bécsre kiterjesztettük a fizetős parkolást, rengeteg hely szabadult fel a közterületeken, és csökkent az ingázók és a parkolóhelyre vadászók miatti forgalom is. Ezzel újabb mérföldkövet teljesítettünk a klímavédelem terén.”

– mondta Ulli Sima mobilitásért felelős városi tanácsnok.

1 Jahr flächendeckendes Parkpickerl: Eine Erfolgsgeschichte

A fizetőparkolás kiterjesztése különösen a külső kerületekben, Floridsdorfban, Donaustadtban és Liesingben hozott változást, de Hietzing is a nagy nyertesek közé tartozik. Floridsdorfban például a Strebersdorfi pályaudvar környékén 98,1 százalékról 29,6 százalékra csökkent a parkolóhelyek kihasználtsága, a nem bécsi rendszámú autók aránya pedig kétharmaddal. Mindezt annak ellenére, hogy a kerület lakossága közben öt százalékkal nőtt. Donaustadtban átlagosan 60 százalékkal csökkent a parkolóhelyek kihasználtsága, a nem bécsi rendszámú autók aránya pedig 70 százalékkal. Míg egy évvel ezelőtt a parkoló autók 20 százaléka jött a fővároson kívülről, addig mostanra ez az arány 6,2 százalékra csökkent. Liesingből elsősorban a más tartományokból érkező autók tűntek el a fizetős parkolás kiterjesztésével, itt 89 százalékkal csökkent az arányuk.

A felszabadult területeket a kerületek zöldítésre szeretnék használni, illetve a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak adják át. Floridsdorfban például a klímaváltozásnak ellenállóvá teszik a Schleifgassét – 18 új fával és 450 négyzetméternyi újonnan létesített zöldfelülettel – és kiszélesítik a járdát az Anton-Böck-Straßén, amit szintén kizöldítenek. Donaustadt a felszabadult területet a kerékpáros infrastruktúra bővítésére használja majd. Itt kerületszerte összesen 16 kilométernyi új kerékpárút épül az elkövetkező időszakban.

A parkolásból befolyt bevételt a város teljes egészében a közösségi közlekedés fejlesztésére fordítja.

(Címlapfotó: © MA46 / Christian Fürthner)