2022. november 3.

Világrekordot állított fel Svájc 2 km hosszú vonata - képekkel

Tények és adatok a Rhätischen Bahn a sikeres világrekordkísérletéről.


Svájc első vasútvonalának 175. évfordulója alkalmából az ország vasúti ágazata összefogott, hogy a világ valaha volt leghosszabb személyvonatát állítsa össze.

A 100 kocsis, 2990 tonnás és csaknem két kilométer hosszú szerelvény csaknem egy óra alatt tett meg körülbelül 25 kilométert a Sankt Moritzból induló Unesco világörökségi Albula-vonalon, Preda és Alvaneu között.

Az Albula-vonal éles kanyarjairól és meredek lejtőiről híres. A Thusis és Sankt Moritz között futó 62 kilométeres vasútvonal az építőmérnökök remekművének számít, megépítéséhez 55 hídra és 39 alagútra volt szükség. Ennek a lélegzetelállító vonalnak a középső szakaszán haladt a világrekord hosszúságú vonat. A korábbi csúcsot egy 1732,9 méter hosszú szerelvény állította be 1991-ben.

A Stadler 25 négykocsis Capricorn motorvonatával a Rhätischen Bahn (RhB) 2022. október 29-én délután áthajtott az Albula vonalon. Az 1 906 méter hosszú rekordvonat gyöngysorszerűen sorakozott az albulai alagútban. Ezután 14:20-kor indult el Predából. Röviddel 15:30-kor a rekordvonat elérte célját: a Landwasser-viadukt látványos átkelését. 

A világrekord sikerét a GUINNESS WORLD RECORDS™ a helyszínen hivatalosan is megerősítette. 

Fotók: Légifelvétel a világrekord kísérletről az UNESCO Világörökség részét képező Albula Line útvonalon 2022. október 29-én a graubündeni (Svájc) Filisurban található Landwasser-viadukton. (c) Tourismuspresse/swiss-image.ch/Philipp Schmidli

Tények és adatok a világrekordkísérletről

  • A vonat 25 kompozícióból állt, amelyek egyenként négy új Capricorn motorvonatból álló kocsival rendelkeztek, és összesen 1906 méter hosszúak voltak.
  • A "Capricorn" a rhaetoromán kifejezés a kőszarvasra.
  • A Preda és Alvaneu közötti világrekord útvonal 24 930 méter hosszú.
  • 789,4 méteres tengerszint feletti magasságot fedett le (Preda = 1788,7 m tengerszint feletti magasság; Alvaneu = 999,3 m tengerszint feletti magasság).
  • A világrekordot jelentő út 48 hídon és 22 alagúton vezetett át.
  • A világrekord útvonal legnagyobb viaduktja a világhírű Landwasser viadukt, nem sokkal Filisur után, 142 méter hosszúságával és 65 méteres magasságával.
  • A világrekord útvonal leghosszabb alagútja a Filisur előtti Greifenstein-alagút 698 méterrel.
  • A világrekordot jelentő út során 4000 kWh fékenergia (rekuperáció) keletkezett.
  • A világrekordvonat 30-35 km/h sebességgel haladt.
  • A rekordút körülbelül egy órát vett igénybe.
  • A rekordvonat súlya körülbelül 2990 tonna volt.
  • A vonaton belüli kommunikációt a Polgári Védelem majdnem 2 kilométer hosszú tereptelefonja biztosította.
  • Ezenkívül 7 mozdonyvezető és 21 technikus dolgozott, hogy képesek legyenek vezetni a vonatot.