2023. március 29.
Franciaországban megtiltják a 14 éven aluliak számára az elektromos roller használatát
A francia kormány úgy döntött: megtiltja a 14 éven aluliak számára az elektromos roller használatát, és szigorítja a szabálysértési büntetéseket a városi közlekedésben gyakran kaotikus helyzeteket teremtő és szenvedélyes vitákat kiváltó közlekedési eszköz használatának jobb szabályozása reményében.
Az elektromos meghajtású rollerek négy évvel ezelőtt jelentek meg a francia utcákon: mintegy 2 millióan saját tulajdonú rollert használnak, több százezren pedig a bérelhető változatokkal közlekednek a nagyvárosokban.
A francia televíziók rendszeresen beszámolnak a gyalogosok és a sokszor száguldó rollerezők közötti balesetekről, Párizsban pedig a bérelhető rollerek folyamatosan gondot okoznak az önkormányzatnak azzal, hogy az egységes szabályozás hiányában az emberek bárhol leteszik őket használat után. A fővárosi önkormányzat ezért a hétvégén népszavazást rendez a betiltásuk érdekében.
A szerdai kormányülésen megvitatott elképzelés célja "a közterek békéjének" helyreállítása a jelenlegeinél szigorúbb szabályozással.
A rendeletben hamarosan megjelenő új szabályozás a jelenlegi 12 évről 14 évre emeli az elektromos roller használatának alsó korhatárát, a motorkerékpárokhoz hasonlóan, és kötelező lesz az elektromos rollereket ezentúl féklámpával és villogókkal felszerelni.
Az elektromos rollereken 2019 óta kizárólag egy ember közlekedhet, tilos velük a járdán haladni és parkolni. A szabálysértőket az eddigi 35 euró helyett ezentúl 135 euróra büntethetik a rendőrök. A sisak viselésének kötelezővé tételét egyelőre nem rendelte el a kormány, de a közlekedési minisztérium szerint napirenden van a kérdés.
2023. március 28.
Új, szabályozott üzemanyagárak Szlovéniában és Horvátországban
Szlovéniában március 28-tól új, szabályozott üzemanyagárak vannak érvényben az autópályák melletti benzinkutakon. A gázolaj ára 5,5 centtel, literenként 1,449 euróra csökkent. A normál benzin ára változatlanul 1,374 euró maradt. Az új árak április 11-ig érvényesek - közölte a szlovén energiaügyi minisztérium.
Horvátországban, ahol Szlovéniával ellentétben a szabályozott árak minden benzinkúton érvényesek, ma szintén változás történt. A gázolaj hat centtel olcsóbb lett, literenként 1,34 euróra. A normál benzin ára egy centtel, 1,39 euróra csökkent - jelentette a horvát média. Az árak a következő két hétben is érvényesek.
2023. március 26.
Megszűnt a belső határellenőrzés a horvát repülőtereken is
Vasárnaptól Horvátország kilenc nemzetközi repülőtere kezdi meg a schengeni vívmányok teljes körű alkalmazását, Zágrábban, Dubrovnikban, Splitben, Zárában (Zadar), Pulában, Fiumében (Rijeka), Eszéken (Osijek), Mali Losinjban és Bracon ezeken a repülőtereken a schengeni övezeten belüli járatok nem tartoznak többé határellenőrzés alá.
Az Európai Bizottság tavaly november közepén állapította meg, hogy Horvátország készen áll arra, hogy teljes jogú tagjává váljon a határok nélküli szabad uniós mozgást biztosító schengeni övezetnek. A szárazföldi és tengeri határátkelőhelyeken az ellenőrzés január 1-jén szűnt meg. A repülőterek három hónapos átmeneti időszakot kaptak az átállásra. Március 26-tól az uniós ország állampolgárainak már egyik határátkelőhelyen sem kell felmutatniuk személyi igazolványukat vagy útlevelüket, amikor belépnek Horvátországba.
2023. március 25.
Gyors repülőtéri transzfer indult London/Lutonban
A Wizz Air Londonba repülő utasai ezentúl új, környezettudatos reptéri vonatot is igénybe vehetnek, amellyel mindössze négy perc alatt elérhetik a Luton Repülőtérről a városközpontba vezető főbb vasútvonalat.
A Luton Airport Express a repülőtéri terminált és a távolsági vasútvonalat köti össze a Luton Airport Parkway állomáson. Az új vonatjárat tökéletes lehetőséget kínál a Luton Repülőtérre érkezők számára, hogy gyorsabban és könnyebben eljuthassanak végső úti céljukig.
A teljes egészében elektromos Luton Airport Express és a Luton DART vasúti összeköttetése fenntartható utazást kínál London központja és a repülőtér között, és ezáltal még jobb utasélményt biztosít. A Wizz Air Budapest és London-Luton között naponta több járatot is indít.
2023. március 23.
A római Fiumicino reptéren is eltörölték a folyadékkorlátozást
A római Fiumicino repülőtér 1-es termináljáról induló utasok mostantól a 100 ml-t meghaladó folyadékokat, valamint számítógépeket, táblagépeket és mobiltelefonokat is szállíthatnak kézipoggyászukban anélkül, hogy azokat ki kéne venniük a bőröndből a biztonsági ellenőrzés során.
Az új CAT-szkennelési technológiát – amelyet tavaly vezettek be a törzsutasok számára – minden utasra kiterjesztették az 1-es terminálon, amelyet a Fiumicinóból induló járatok mintegy 70 százaléka használ. Ide érkezik és innen indul többek között a Wizz Air Budapest és Róma között közlekedő járata is.
A Smiths Detection C3 robbanóanyag-érzékelő berendezés növeli a biztonsági szintet és tovább javítja az utasok élményét. Az új gépek röntgensugaras szkennerek segítségével nagy felbontású, 3D-s képeket (CT) készítenek a poggyászról, és automatikusan felismerik a potenciálisan veszélyes anyagokat.
Az új technológia hamarosan üzembe áll a 3-as terminálon is, ahol a biztonsági ellenőrzőpontokon már telepítik a rendszert. Várhatóan még ebben az évben befejezik a munkálatokat és szintén bevezetik az új szabályokat, kivéve az USA-ba és Izraelbe irányuló közvetlen járatoknál, amelyek esetében különleges átvizsgálási eljárásokra van szükség.
2023. március 18.
A horvát parlament megszavazta a részleges vasárnapi boltzárról szóló törvényt
Horvátországban a legtöbb üzlet - néhány kivételtől eltekintve - évente legfeljebb 16 vasárnapon lehet majd nyitva, miután a horvát parlament pénteken megszavazta az erről szóló jogszabályt.
Az új törvény július 1-jén lép hatályba, a kereskedők maguk dönthetik el, hogy melyik 16 vasárnapon lesznek nyitva.
A jogszabály a kivételek között említi egyebek között a benzinkutakat, valamint a kórházak, repülőterek, busz- és vasútállomások területén működő üzleteket, továbbá a vásárokat és a piacokat.
A trafikok vasárnap és ünnepnapokon 7-től 13 óráig lehetnek nyitva.
2023. március 16.
Horvátországban ennyibe kerülnek a legfontosabb élelmiszerek
A horvát kormány elfogadta a megélhetési költségek emelkedése okozta válság enyhítésére kidolgozott negyedik átfogó intézkedési csomagját, amellyel befagyasztja az energiahordozók, illetve korlátozza az alapvető élelmiszerek árát, valamint egyszeri támogatásokat nyújt a veszélyeztetett csoportok számára
A kormány korlátozta egyes alapvető élelmiszerek árát.
Április 1-jétől egy liter napraforgóolaj 1,72 euróba, a 2,8 százalékos tej 0,98 euróba kerül majd. A fehér kristálycukor kilója 1,33 euró, a liszté 0,80, az egész csirkéé 3,32, a darált húsé 4,11, az oldalasé 3,79 euró lesz.
2023. március 10.
2024 végétől csak belépési engedéllyel utazhatunk Nagy-Britanniába
Jövőre belépési engedélyt kell kiváltaniuk azoknak a beutazóknak is, akik jelenleg vízum nélkül utazhatnak Nagy-Britanniába - közölte a brit belügyminisztérium. Ez a kötelem nem vonatkozik a letelepedési engedéllyel Nagy-Britanniában élő EU-állampolgárokra.
Nagy-Britannia három éve kilépett az Európai Unióból. London már a Brexit után jelezte, hogy idővel a látogatási, turisztikai céllal rövid időre érkezőknek is szükségük lesz belépési engedélyre, köztük azoknak is, akik jelenleg vízum nélkül utazhatnak be az országba.
A brit belügyminisztérium által ismertetett részletek szerint az elektronikus beutazási engedély (Electronic Travel Authorisation, ETA) nevű online dokumentumot először - már idén októbertől - a katari állampolgároknak kell kiváltaniuk.
Jövő februártól Bahrein, Jordánia, Kuvait, Omán, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek állampolgárainak is szükségük lesz az ETA-ra ahhoz, hogy Nagy-Britanniába utazhassanak, és a brit kormány
2024 végéig az összes többi olyan ország esetében is bevezeti ezt a rendszert, amelynek állampolgárai jelenleg vízummentesen léphetnek be Nagy-Britanniába.
A belügyminisztériumi csütörtöki tájékoztatása külön kiemeli, hogy jóllehet az Európából, Amerikából és Ausztráliából érkezőknek jelenleg semmilyen engedélyért nem kell folyamodniuk, ha Nagy-Britanniába akarnak látogatni, ez azonban az ő esetükben is megváltozik az ETA-rendszer meghonosításával.
Az ETA kiváltásával hat hónapig lehet Nagy-Britanniában tartózkodni turizmus, családtagok és barátok meglátogatása, üzleti utazás, illetve tanulmányok folytatása céljából.
Az engedélyt a mobileszközökre letölthető UK ETA alkalmazással, vagy a brit kormány honlapján lehet kérelmezni. Az ETA kiváltásának díjáról a londoni belügyi tárca később ad tájékoztatást.
A minisztérium hangsúlyozta ugyanakkor, hogy nem kell kiváltaniuk az ETA-t azoknak, akik állandó letelepedési engedéllyel élnek Nagy-Britanniában vagy Írországban.
Közéjük tartoznak azok az EU-állampolgárok, akik 2020 végéig, a Brexit utáni 11 hónapos átmeneti időszak lejártáig törvényesen és életvitelszerűen letelepedtek Nagy-Britanniában, és megszerezték az ehhez szükséges, meghatározatlan időre szóló tartózkodási engedélyt (EU Settled Status).
2023. február 28.
Bécsben megszűnik a kötelező maszkviselés a tömegközlekedési eszközökön
Március 1-től a bécsi tömegközlekedési eszközökön is a múlté lesz a maszk kötelező viselése. A főváros a közelmúltig szigorúbb szabályozást követett a korona vírus elleni küzdelem terén, mint amelyek jellemzően országos szinten érvényben voltak. De szerdától már Bécsben sem kötelező a közösségi közlekedésben a maszkviselés.
2023. február 23.
Franciaországban a TotalEnergies árkorlátozást vezet be az üzemanyag árára az év végéig
A TotalEnergies olajipari vállalat 3400 töltőállomásán március 1-től az év végéig az üzemanyag ára nem fog 1,99 euró (758 forint) fölé emelkedni
- jelentette be Patrick Pouyanné, az energiaóriás elnök-vezérigazgatója a TF1 kereskedelmi televízióban.
"A TotalEnergies valamennyi töltőállomásán 2023-ban a dízel és a benzin nem lesz drágább 1,99 eurónál" - mondta a cégvezér, akit Emmanuel Macron államfő nyilvánosan szólított fel arra, hogy "tegyen gesztust" a fogyasztók felé, miután rekordnyereséggel zárta a tavalyi évet az energiavállalat.
Az árkorlátozás a következő termékekre lesz érvényes: Diesel Premier B7, Diesel Premier B10, SP95-E10, SP95-E5 és Superethanol E85. Nem vonatkozik viszont az Excellium dízel és az ólommentes 98-as termékekre.
Az intézkedés március 1-jétől az év végéig lesz hatályban, de a TotalEnergies-nek az autópályákon található töltőállomásain már szombattól érvényes lesz. Az energiavállalat a 10 ezer franciaországi töltőállomás mintegy harmadának a tulajdonosa.
Az energiaóriás 19,1 milliárd eurós nyereséggel zárta a tavalyi évet. Az összeg bejelentése óta a TotalEnergies a sajtó és a kormány nyomása alá került annak érdekében, hogy "az inflációs időszakban tegyen gesztust" az autósoknak.
A francia kormány 2022. áprilisi 1-jén tankolási kedvezményt vezetett be a benzinkutaknál. A minden üzemanyagra vonatkozó, eleinte 15 eurócentes kedvezmény szeptember 1-jén 30 eurócentre emelkedett, majd november 15-én 10 eurócentre csökkent, és december 31-én teljesen kivezette a kedvezményt a kormány. Helyette egyszeri, 100 eurós üzemanyagár-támogatást nyújt mintegy 10 millió alacsony jövedelmű munkavállalónak, akinek szüksége van gépjárműre a munkájához vagy a munkába járáshoz.
A TotalEnergie 2022. szeptembertől decemberig 20, majd 10 eurócentes kedvezményt nyújtott a benzinkutaknál, amely 550 millió euróba került a cégnek. A kedvezmény elve abban különbözött az ársapkától, hogy minden termékre vonatkozott a Total minden franciaországi töltőállomásán a kormányzati kedvezménnyel együtt.
Az üzemanyag átlagára jelenleg jóval 1,99 euró alatt van Franciaországban, 1,8 euró (685 forint) körül mozog, de elemzők szerint az orosz gázolaj elleni embargó miatt nem kizárt, hogy az üzemanyagok ára a jövőben ismét emelkedhet.
2023. február 13.
Szigorították az osztrák-magyar határnál az ellenőrzést
Azért, mert az osztrák hatóságok szerint sok embert autóval visznek a határig, ahol kiteszik őket, ami embercsempészetre utal - adja hírül az euronews.com.
Mint írják, a lépés azt követően történt, hogy az Európai Unió vezetői pénteken megállapodtak a tagországok határainak szigorításáról, és több pénzt ígértek kamerák, drónok és őrtornyok felállítására.
2023. február 3.
Új vonatjegyek a rendszeresen Magyarországról Ausztriába utazóknak
A MÁV-START 2023. február 1-től új régiós ajánlatot vezet be a Bécs és Győr között közlekedő regionális EURegio és távolsági EuroCity és Railjet express vonatokra. Az új kedvezménycsalád neve: START Regio Ausztria.
A régi EuroRegio ajánlatokhoz képest újdonság, hogy a hetijegy és havibérlet már minden vonatra egységesen érvényes lesz. Emellett a hetijegy és havibérlet már a gyermekek, és az érintett osztrák városokban tanuló diákok számára is, még kedvezményesebb áron érhetőek el. A hetijegy és havi bérlet esetén már a távolsági vonatokra kedvezményes kerékpárjegy is megvásárolható, és a START Regio ajánlatokat megkapják a Klimaticket tulajdonosok is. A menetjegyek és bérletek online is megválthatók.
A csak EURegio vonatokon érvényes egyúti normál menetjegy ára 16 euró, míg KlimaTickettel már 6,1 euróért elérhető. A kerékpárszállítás díja: 1 euró, valamint mind távolsági, mind regionális vonatokon érvényes normál hetijegy 2., illetve 1. osztályon 66,6, illetve 119 euróba kerül. KlimaTickettel pedig 28,5 és 42,8 euró. A kerékpárszállítás díja EURegio vonatok esetén: 1 euró/út vagy kerékpár hetijegy vásárolható 9 euróért; a távolsági vonatokon 5 euró/út, (bérlet váltása nem lehetséges).
Mind távolsági, mind regionális vonatokon érvényes normál havijegy ára 2., illetve 1. osztályon 235 és 420 euró, KlimaTickettel pedig 99,9 és 149,8 euró. Gyermekek a kedvezményes felnőtt menetdíj felét fizetik mindegyik termékre a SCIC-NRT szerinti életkorhatárok figyelembevételével (6-15 éves korig).
A START Regio AT viteldíjakról bővebben ide kattintva található tájékoztató.
2023. február 2.
Ismét kedvezményes közlekedési bérletet vezetnek be Németországban
Ismét kedvezményes bérletet vezetnek be a helyi és a térségi közösségi közlekedésben Németországban az általános drágulás hatásainak ellensúlyozására, a kormány elfogadott törvényjavaslata szerint
a havi bérlet 49 euróba kerül majd.
A Németország-menetjegy (Deutschlandticket) elnevezésű bérletet a tervek szerint májusban vezetik be, havonta fizethető és bármikor lemondható éves közlekedési bérletként.
Az okostelefon-alkalmazással, chipkártyaként vagy kinyomtatott QR-kódként használható bérlet az egész országban érvényes a helyi közösségi közlekedési vállalatok járatain és a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain.
A 49 eurós ár komoly megtakarítást jelent, tekintve, hogy például Berlinben 86 euróba kerül a havi bérlet. Az alkalmazottaknak öt százalék kedvezmény is jár, ha munkaadójuk fizeti az új típusú bérlet árának legkevesebb 25 százalékát.
Az elképzelés szerint a szövetségi kormány évi 1,5 milliárd euróval támogatja a rendszer fenntartását, a 16 tartomány pedig együtt ugyancsak 1,5 milliárddal. A törvényhozás (Bundestag, Bundesrat) várhatóan nagyobb változtatások nélkül fogadja el a kormány javaslatát.
A Deutschlandticket elődje az úgynevezett 9 eurós menetjegy (9-Euro-Ticket), amelyet 2022-ben vezettek be a nyári hónapokra, a június-augusztusi időszakra. Az energiaárak és az infláció emelkedésének ellensúlyozását szolgáló támogatások egyikeként bevezetett kedvezményes nyári havi bérletből 50 millió kelt el.
2023. február 2.
Szigorú büntetés jár a behajtási tiltást megszegő dízel autóknak Münchenben
Február 1-jétől nem hajthatnak be München belső részébe az Euro 4-es vagy annál rosszabb kibocsátási normának megfelelő dízelüzemű járművek. Ősszel tovább szigorodnak a behajtási feltételek, október 1-jétől már az Euro 5-ös dízelautókat is kitiltják majd a belső kerületekből.
Az új szabályt megsértők 100 eurós, vagyis nagyjából 39 ezer forintos bírságra számíthatnak.
A behajtási tiltás nem vonatkozik többek között a szállítójárművekre, a helyi lakosokra és a mozgáskorlátozottakra, valamint az oldtimer minősítésű kocsikra. Azokat sem büntetik, akik a Großmarkthalléhoz, az Ostbahnhofhoz vagy az Olympiastadion felé hajtanak régi dízel autójukkal.
Az elavult dízelüzemű kocsival Münchenbe utazni kívánóknak az úgynevezett Umweltzone határán kívüli P+R parkolók és a tömegközlekedés használatát javasolják.
Az Euro 4 kibocsátási norma 2005 januárjában, az Euro 5 pedig 2009 szeptemberében lépett érvénybe. A modernebb Euro 6-os dízelekre nem vonatkozik behajtási tilalom.
2023. február 1.
Megszűnt a maszkviselési kötelezettség a németországi közösségi közlekedésben
Az FFP2 minősítésű maszk viselését előíró szabályt a távolsági közlekedésben a szövetségi kormány szüntette meg.
A berlini vezetéshez csatlakozott az a kilenc tartomány is, amiben még érvényben volt a helyi és térségi közösségi közlekedésre vonatkozó maszkviselési előírás, így közel 3 év után ismét országszerte lehet az orrot és a szájat eltakaró maszk nélkül közlekedni, bár a szövetségi kormány és a tartományi kormányok is kérik az utazóktól, hogy viseljenek önként FFP2-es maszkot.
2023. január 26.
Spanyolországban megszűnik a kötelező maszkviselés a tömegközlekedésben
Spanyolországban hamarosan megszűnik a kötelező maszkviselés a tömegközlekedési eszközökön, a kormány február 7-i ülésén dönt a szaktárca javaslatáról.
Spanyolországban a koronavírus-járvány miatt 2020 nyarán tették kötelezővé a maszkviselést. A korlátozást szabadtéren tavaly februárban szüntették meg, két hónappal később pedig a zárt nyilvános helyek is mentesültek az előírás alól.
2023. január 19.
Visszakapcsolják éjszakára az autópályák világítását Szlovéniában
A szlovén autópálya kezelő vállalat (DARS) úgy döntött, visszakapcsolja éjszakára az autópályák világítását Szlovéniában, mert túl nagy az energiatakarékosság kockázata - közölte szerdán a szlovén köszszolgálati televízió.
A DARS az energiaválság enyhítése céljából kapcsolta le az éjszakai világítást három hónappal ezelőtt azokon az autópálya-szakaszokon, ahol ezt a törvény lehetővé tette.
A lámpák 60 százalékát kapcsolták le az autópályák és gyorsforgalmi utak le- és felhajtóin, valamint nyílt szakaszain. Az alagutakban, a csomópontokon, a fizikailag elválasztott sávos utak kereszteződéseiben és a pihenőhelyeken pedig a minimális követelményekhez igazították.
A cél az volt, hogy évi 2000 megawattóra villamosenergiát takarítsanak meg, vagyis a szokásos fogyasztás tíz százalékát. A DARS közlése szerint a vállalatnak 700 000 eurót sikerült megspórolnia az elmúlt időszakban.
A szlovén autó és motorkerékpár szövetség (AMZS) azonban arra figyelmeztetett, hogy az ilyen energiamegtakarítás túl nagy kockázattal jár.
Tavaly magasabb volt az autópályákon a halálos áldozatok száma, mint az elmúlt években, ezért ott nem szabad kísérletezni a világítással- idézte az AMZS-t a 24ur.com című szlovén internetes portál.
Bojan Kumer infrastrukturális miniszter a portálnak úgy nyilatkozott: tavaly október óta valóban változott a helyzet. "Akkoriban a két legnagyobb erőművet lekapcsolták a hálózatról, bizonytalan tél elé néztünk, és talán mások voltak a körülmények, mint ma" - mondta.
A DARS-nak most eltökélt szándéka, hogy más módon takarítson meg energiát, ideértve a LED-es világításra való átállást is - közölte a vállalat.
2023. január 13.
Megszüntetik a maszkviselési kötelezettséget a németországi távolsági közlekedésben
Visszavonják a koronavírus-járvány lassítását szolgáló maszkviselési kötelezettséget a németországi távolsági közlekedésben.
Az FFP2 minősítésű maszk viselését előíró országos szabály február 2-tól nem érvényes.
Így már csak az egészségügyi intézményekben - kórházakban, rendelőkben, ápolási otthonokban - kell majd maszkot viselni Németországban február elejétől, az új típusú koronavírus (SARS-CoV-2) helyi szétterjedésének harmadik évfordulójától.
A helyi közlekedésre vonatkozó járványvédelmi előírásokat a tartományi kormányok alakítják Németországban. Több tartományban - köztük Bajorországban és Schleswig-Holsteinban - már eltörölték a maszkviselési szabályt, amely azonban az ország nagy részén, például Berlinben, Hamburgban és Baden-Württembergben még érvényben van.
2023. január 11.
Az olaszországi benzinkutaknak fel kell tüntetni a hatósági árat is
Átlátható és ellenőrzött árpolitikát akar teremteni Olaszországban a Giorgia Meloni vezette kormány szerdától életbe léptetett rendelkezésével, miszerint az üzemanyag-állomásokon fel kell tüntetni a benzin és gázolaj napi átlagos árát is.
A benzinkutak kijelzőtábláinál azt az úgynevezett literenkénti árátlagot is ki kell írni, amelyet a környezetvédelmi minisztérium határoz meg naponta. Így a fogyasztók azonnal látják a különbséget a tárca által kalkulált összeg és a kútnál értékesített üzemanyag pillanatnyi ára között.
Az intézkedést nem teljesítő kutak üzemeltetői pénzbírságot kockáztatnak, ha pedig többszörösen megsértik a rendelkezést, a hatóságok felfüggeszthetik az állomás tevékenységét hét naptól akár kilencven napig terjedő időszakra.
A kormány egy úgynevezett riasztási bizottság létrehozásáról is döntött, amelynek az üzemanyagárak ellenőrzés alatt tartása mellett feladata lesz az árak okozta esetleges feszültségek kezelése is.
A tervek között szerepel az autósztrádákon értékesített üzemanyag felső árhatárának megszabása is.
A Meloni-kormány kedd este vezette be a törvényerejű rendeletet, miután az ünnepek alatt számos olaszországi kútnál az üzemanyagár hirtelen literenként két euró fölé emelkedett. December utolsó napjaitól a benzin ára literenként közel húsz eurócenttel nőtt. A kormányülés előtt Giorgia Meloni Giancarlo Giorgetti gazdasági miniszterrel, valamint a pénzügyőrség parancsnokával, Giuseppe Zafarana tábornokkal egyeztetett.
A rendeletet részletező közlemény szerint a kormány az üzemanyagárak átláthatóságát akarja elérni az alkalmazott árak ellenőrzésének megerősítésével.
A kútüzemeltetőket tömörítő szövetség (Faib) elnöke, Giuseppe Sperduto szerint nem helyes "spekulánsokként" feltüntetni az üzemanyagtöltő állomásokat, miután az árak azt követően emelkedtek, hogy a kormány megszüntette a korábbi állami támogatási rendszert. A Faib azonnali egyeztetést sürgetett a kormánnyal.
Az ukrajnai háború tavaly februári kirobbanása után az akkori - Mario Draghi vezette - kormány literenként 0,30 euróval csökkentette az üzemanyagra kivetett adók mértékét. A kedvezményt ősszel a felére csökkentették, majd január elsejétől a Meloni-kormány eltörölte.
A környezetvédelmi minisztérium adatai szerint a benzin literenkénti fogyasztói árának több mint felét az adók teszik ki.
2023. január 9.
Ausztriában az üzemanyagárak az uniós átlag alatt vannak
Európai összehasonlításban Ausztria továbbra is azon országok közé tartozik, ahol a benzin és a gázolaj olcsóbb, mint az EU-27 átlaga. Ausztriában egy liter gázolaj közel nyolc centtel kerül kevesebbe, mint az uniós átlag, és olcsóbb, mint tizenegy uniós országban, az Eurosuper pedig olcsóbb, mint 17 másik uniós országban - derül ki az Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ) aktuális elemzéséből, amely az EU Bizottság adatain alapul.
Az év elején Ausztriában átlagosan 1,685 euróba került egy liter gázolaj, az uniós tagállamokban pedig átlagosan 1,76 euróba. A legmagasabb dízelárak Svédországban (2,152 euró) és Finnországban (2,081 euró) vannak.
Ezt követte Olaszország 1,891 euróval és Németország 1,85 euróval. Magyarországon is körülbelül tíz centtel kerül többe a gázolaj, mint Ausztriában.
Az Eurosuper 17 uniós országban többe kerül, mint Ausztriában. Ausztriában az Eurosuper literje 1,492 euróval 18 centtel olcsóbb volt az év eleji uniós átlagnál. Dánia (1,939 euró) és Finnország (1,910 euró) után Görögországban a harmadik legmagasabb az ár (1,846 euró), megelőzve Olaszországot (1,827 euró) és Hollandiát (1,795 euró). A legalacsonyabb benzinárak Bulgáriában vannak, megelőzve Szlovéniát és Romániát.
2023. január 5.
Autópályadíjak a környező országokban
- Magyarország: éves: 120,80 euro (49 190 Ft), 10 napos: 13,54 euro (5500 Ft)
- Ausztria: éves: 96,40 euro, 10 napos: 9,90 euro
- Csehország: éves: 61,80 euro (1500 czk), 10 napos: 12,78 (310 czk)
- Szlovénia: éves: 110 euro, 10 napos: 15 euro
- Szlovákia: éves: 50 euro, 10 napos: 10 euro
- Románia: éves: 28 euro (137,94 lei), 7 nap: 3 euro (14,78 lei)
2023. január 4.
Így váltható be a horvát kuna euróra
Magyarországon már nem váltják át a bankok a kunát euróra, így akinek maradt régi horvát pénze, annak Horvátországba kell utaznia vele. Egy eurót 7,5345 kunáért cserélnek be vasárnaptól. Az ország ATM-eit is nagyrészt átállították eurósra, már január 1-jén is az automaták 70 százaléka csak eurót adott ki. A kétféle pénz január 15-ig forog párhuzamosan az országban, vagyis a boltokban addig lehet fizetni a megmaradt kunákkal. A vásárlók visszajáróként azonban már eurót kapnak.
Az ezt követően megmaradt kunákat az Európai Központi Bank tájékoztatása szerint 2023. december 31-ig csak a horvátországi postákon, kereskedelmi bankokban és a Pénzügyi Ügynökség (FINA) egységeiben lehet átváltani euróbankjegyre és -érmére. Tranzakciónként 100 kunabankjegy és 100 kunaérme feletti átváltáskor a kereskedelmi bankok plusz térítést kérhetnek.
Aki 2023-ban nem utazik Horvátországba, viszont maradt kunája, 2024-től már csak a Horvát Nemzeti Banknál válthatja be a megmaradt pénzét. A bankjegyeket időkorlát nélkül átváltja a jegybank, az érméket 2025. december 31-ig cseréli be. Az átváltható összeg ügyfelenként és tranzakcióként legfeljebb napi 8000 kuna lehet. Mivel Magyarország nem tagja az eurózónának, ezzel a lehetőséggel a magyarok nem élhetnek a Magyar Nemzeti Banknál.
2023. január 2.
Emelkedtek a parkolási díjak Bécsben
Az év elején megemelték a parkolási díjakat Bécsben: 2023. január 1-től fél óra 1,25 euróba kerül, az egy óra pedig 2,50 euróba.
A parkolóórákból származó bevételeket elkülönítik és közvetlenül a tömegközlekedésre, a közlekedésbiztonságra és a kerékpározásra fordítják. A régi parkolójegyek 2023. június 30-ig érvényesek.
2023. január 1.
Horvátországi január elsején csatlakozik az euróövezethez és schengeni térséghez
A horvát-magyar határátkelőkön a schengeni szabályok érvényesek éjféltől.
Horvátország vasárnap nulla órától tagja a schengeni övezetnek, így a horvát-magyar határátkelőket is megállás és ellenőrzés nélkül vehetik igénybe az utazók.
Horvátország schengeni övezetbe belépésével a horvát-magyar határon 15, a horvát-szlovén határon pedig 58 átkelőhelyen szűnt meg az ellenőrzés.
Horvátországban az árakat szeptember 5-étől kunában és euróban is ki kell írni. Az árak kettős kijelzése 2023 végéig marad érvényben. A kunát - az euró hivatalos bevezetésének időpontjától - költségek nélkül beváltják a bankok, a Horvát Posta és az állami pénzügyi intézet (FINA). A Horvát Nemzeti Bankban (HNB) pedig korlátlan ideig, ingyen lesz átváltható.
2023. január 1.
Drágul a benzin és az autópályák Olaszországban
Január 1-jétől drágul a benzin és az autópályadíj Olaszországban. Az áremelkedés elsősorban az üzemanyagárakat érinti. Az elmúlt kilenc hónapban részesültek a jövedéki adók csökkentéséből, amelyről a Mario Draghi vezette kormány márciusban döntött, majd a Giorgia Meloni vezette kormány részben megerősítette. Mivel a jövedékiadó-csökkentést az új évben nem hosszabbítják meg, a benzinárak automatikusan emelkedni fognak.
A benzin és a gázolaj esetében az elmúlt hónapokban a csökkenés összesen 30,5 centet tett ki literenként. December elejétől ez 18,3 centre csökkent. A környezetvédelmi minisztérium legfrissebb heti felmérései szerint a zöld benzin országos átlagára jelenleg 1,625 euró literenként, ami 2021 júniusa óta a legalacsonyabb, míg a gázolaj ára 1,689 euró, ami közel egy éve a legalacsonyabb.
Az olaszországi autópályadíjak is emelkednek. Az árakat hagyományosan minden év elején frissítik, de az elmúlt négy évben, a genovai Morandi-híd 43 halálos áldozatot követelő összeomlása után befagyasztották őket. 2023-ban 2018 óta először lehet növekedés.
Olaszország legnagyobb autópálya-társasága, az Autostrade per l'Italia (ASPI) két százalékos emelést kért, míg a többi üzemeltető magasabb százalékot.
2023. január 1.
Drágul az autópálya-matrica Ausztriában
December 1. óta már érvényesek az új 2023-as lila autópálya-matricák, vagy a digitális autópályabérletek Ausztriában. A bérleteket az ország mintegy 6000 pontján értékesítik. A barack színű 2022-es bérletek még január 31-ig érvényesek.
Az autópálya díjak a fogyasztói árindex alapján 2,8 százalékkal emelkedtek. Az éves autópálya bérlet személyautókra 96,40 euróba, motorkerékpárokra 38,20 euróba kerül a 2023-as évre.
Az Asfinag autópálya üzemeltető vállalat szerint, a vásárlók 67 százaléka választja a digitális autópálya bérletet. A cég felhívja az ügyfelek figyelmét, hogy az online, az interneten megvásárolt autópályabérletek csak a megvásárlás pillanatától számított 18 nap múlva aktiválódnak. Az éves autópálya bérletek legfeljebb 14 hónapig érvényesek. Ha azonban az ÖAMTC vagy az ARBÖ autókluboknál váltunk digitális bérletet, akkor azok már azonnal használhatóak.
Autópálya matricák esetében a matricát jól látható helyre, a szélvédő bal oldalára, vagy a visszapillantó tükör mögé, de a szélvédő sötétített részén kívül kell felragasztani. A régi, lejárt matricákat el kell távolítani. 120 eurós pótdíjat kell fizetnie annak, aki érvényes autópályabérlet nélkül hajt fel az autópályára.
2023. január 1.
Eltérő mértékben drágulnak az autópálya-matricák 2023-ban
A 2023. január 1-jétől érvényes országos éves autópálya-matricáért személygépkocsik esetében 49 190 forintot kell fizetni, mintegy 5 százalékkal többet az idei 46 850 forintnál, a jövő évi éves megyei matricák ára pedig 5720 forint az idei 5450 forint után.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. oldalán közzétett díjtáblázat szerint jelentősebben nő a rövidebb időszakokra szóló jogosultságok ára. A személygépkocsik esetében (D1 díjkategória) a havi matrica ára 8900 forint lesz jövőre az eddigi 5210 forint után, a tíz napig érvényes matrica pedig 5500 forintra drágul az idei 3820 forintról.
Az éves országos és megyei matricák a díjköteles gyorsforgalmi úthálózaton az év első napjától, illetve a tárgyévben a vásárlás időpontjától a következő év január 31-én éjfélig használhatók.
Jövőre nem csak a matricák, hanem a büntetések is drágulnak. A díjköteles utak matrica nélküli használata esetén a D1 kategóriában például 60 napon belüli fizetésnél 18 750, azon túl 74 970 forintra nő a büntetés összege. Ez ebben az évben 16 220, illetve 64 850 forint volt.
A kiszabott pótdíjak a fizetési felszólítást követően kiválthatóak éves országos matrica utólagos megvásárlásával is.
Az általában rövidebb időszakokra vásárlóknak is érdemes fontolóra venni az éves jogosultság megvásárlását: 2023-ban 9 darab heti matrica ellenértéke megegyezik az éves jogosultság árával.
2022. december 9.
Átadták az Eszék (Osijek)-Pélmonostor (Beli Manastir) közötti, 24,5 kilométer hosszú autópálya-szakaszt
Átadták a forgalomnak az észak-déli európai közlekedési folyosó, az úgynevezett korridor 5C horvátországi, Eszék (Osijek)-Pélmonostor (Beli Manastir) közötti, 24,5 kilométer hosszú autópálya-szakaszát pénteken, a magyar határig fennmaradó öt kilométeres rész pedig 2024-ben készül el.
A magyar határig húzódó fennmaradt néhány kilométer megépítése a jövő év elején elkezdődik és várhatóan 2024-ben be is fejeződik.
A forgalomnak átadott autópálya-szakasz használata január elsejéig ingyenes lesz. Az autópálya része az impozáns Dráva-híd, amely 2507 méter hosszúságával Horvátország leghosszabb hídja, megelőzve így a nyáron átadott Peljesac-hidat.
A 702 kilométer hosszú, a tervek szerint Budapestről induló és Szarajevón keresztül Ploceig tartó közlekedési folyosó horvátországi szakasza 88,6 kilométer, amelyből 83,6 kilométer már elkészült. A fennmaradó öt kilométer megépítésével Horvátország teljesíti vállalásait.
A horvát-boszniai Svilaj határátkelőnél elkészült hidat tavaly szeptemberben adták át.
Az összesen 320 kilométerből, amely a páneurópai folyosó boszniai szakaszán húzódik, eddig 114,5 kilométer autópálya-szakasz készült el: északon Svilaj-Odzak, középen Zenica-Szarajevó-Tarcin és délen Medugorje-Bijac között.
Az 5C folyosó Bosznián átvezető teljes északi szakasza, a horvát határtól egészen Szarajevóig 2025 végéig készül el.
2022. december 8.
Januártól nem kell megállni a határon a Horvátországba utazóknak
Megszűnik a határellenőrzés Magyarország és Horvátország 344 kilométer hosszú határszakaszán január elsejétől, miután az európai uniós tagállamok belügyminiszteri tanácsa jóváhagyta Horvátország csatlakozását a schengeni övezethez.
A schengeni övezetnek jelenleg 22 uniós ország, köztük Magyarország, valamint 4 nem uniós ország - Norvégia, Izland, Svájc és Liechtenstein - a tagja.
Január 1-jétől 73 határátkelőhelyen szűnik meg az ellenőrzés a horvát-magyar és a horvát-szlovén határon: a horvát-magyar határon 15, a horvát-szlovén határon 58 átkelőhelyen szűnik meg az ellenőrzés.
A belső szárazföldi és a tengeri határokkal ellentétben, a légi határokon az ellenőrzéseket csak 2023. március 26-tól szüntetik meg.
2022. december 1.
Hamarosan lehet a repülőkön internetezni
Az Európai Bizottság frissítette a repülőgépek fedélzeti mobilkommunikációs spektrumáról szóló határozatát, amelynek keretében kijelöltek több frekvenciát is az 5G számára. A döntés a korábbi mobiltechnológiákra is kiterjed.
Az Európai Unióban közlekedő repülőjáratok utasai hamarosan akár az 5G-t is használhatják, így akár utazás közben is fogyaszthatnak online tartalmakat modern mobilhálózati technológián keresztül.
Az 5G-s szolgáltatást a repülőgépeken hálózati berendezésekkel, úgynevezett pikocellák segítségével nyújthatják majd az utazás során. Az utasok ennek köszönhetően hívást indíthatnak, SMS-t küldhetnek és böngészhetnek is. A kapcsolat műholdas segítséggel fog létrejönni a repülőgép és a földi mobilhálózat között.
Az Európai Bizottság bejelentése felidézte: 2008 óta biztosítanak bizonyos frekvenciákat a repülőgépeken történő mobilkommunikáció számára.
A Bizottság egyúttal egy 5 GHz-es frekvenciákkal kapcsolatos határozatot is módosított: ennek értelmében már a közúti közlekedésben, így az autókban és buszokon is elérhetővé kell tenni ezt a frekvenciasávot a wifi-hálózatok számára. Az uniós tagállamoknak legkésőbb 2023. június 30-ig elérhetővé kell tenniük ezt a közúti járművek számára.
2022. november 28.
Jelentős könnyítés jön a brit reptereken
Új, csúcstechnológiás 3D szkennereknek köszönhetően már 2024-ben megszűnhet az az intézkedés az Egyesült Királyságban, hogy a biztonsági ellenőrzéskor ki kell pakolni a laptopokat és a folyadékokat a kézipoggyászból.
A brit kormány eddig az időpontig új 3D-szkennereket állítana üzembe a repülőtereken, amelyekkel rendkívül tiszta képet lehet majd alkotni a táskák tartalmáról.
Az intézkedésnek köszönhetően az utazók korlátozás nélkül tarthatnak majd folyadékot a kézipoggyászukban, valamint magukkal vihetik a gépre a laptopjukat és a tabletjüket is. Az intézkedés a várakozások szerint érzékelhetően lerövidíti majd a beléptetési időt.
A repülőgéppel utazók 2006 novembere óta legfeljebb 100 milliliteres tartályban vihetnek fel magukkal folyadékot a fedélzetre. A tartályt egy legfeljebb egy liter űrtartalmú, átlátszó műanyag tasakba kell tenni, és külön fel kell mutatni az ellenőrzésnél.
A 100 milliliteres szabályt azután hozták meg, miután sikerült olyan merényleteket meghiúsítani, amelyeket palackokba rejtett, folyékony halmazállapotú robbanóanyaggal követtek volna el terroristák.
A londoni Heathrow repülőtér tapasztalatai szerint a biztonsági ellenőrzésnél azok az utasok okozzák a legtöbb késlekedést, akik nem veszik ki a tiltott tárgyakat a kézitáskájukból vagy több folyadékot akarnak felvinni magukkal, mint megengedett.
A repülőtéren 2017-ben kezdődött a 3D-szkennerek tesztelése. A brit kormány eredeti tervei szerint 2022. december 1-jéig vezették volna be az eszközök alkalmazását, de a világjárvány miatt későbbre tolták a határidőt.