Vasemberek a kifutón: Pompás lovagi páncélok egy bécsi divatkiállításon

2022. március 30.

print Hetedhétország.hu

Vasemberek a kifutón: Pompás lovagi páncélok egy bécsi divatkiállításon

A legfelkapottabb páncélkészítők több fizetést kaptak mint Tiziano.





A lovagi páncél mint nehézkes védőruha a csatában: a Kunsthistorisches Museum ezt az előítéletet szeretné eloszlatni a kiállításával. A lovagi páncélok inkább az udvari élet mindennapjainak részei voltak. Fegyverek itt nem láthatók, a hangsúly inkább a páncélzaton mint művészi "díszítésen" van.

© KHM-Museumsverband

"Olyan művészek csúcsműveit mutatjuk be, akik közül néhányan több fizetést kaptak, mint Tiziano"

- hangsúlyozza a kiállítás művészeti fókuszát Stefan Krause kurátor.

Sabine Haag, a KHM főigazgatója szerint az ukrajnai háború hátterében "annál is fontosabb, hogy itt megmutathatjuk, hogy a páncél nem a háború eszköze, hanem az udvari élet mindennapjainak része"- idézte az ORF tudósításában.

Páncél Guidobaldo della Rovere (1514–1574) számára, 1546 (c) KHM/Patrimonio Nacional, Real Armería

A kiállításra a 15. század végétől a 17. század elejéig terjedő értékes páncélokat a világ minden tájáról kölcsönöztek, közülük néhány most hagyta el először az adott gyűjteményt. Az egyik legszokatlanabb kölcsönzés egy 1546-ból származó pompás páncélruha, amely feltűnő izompáncélzattal és bajuszos maszkokból készült vállrészekkel rendelkezik a madridi Patrimonio Nacionalból. A 16. században "divat non plus ultra" volt egy ilyen páncélzat birtoklása. Természetesen nem csatában, hanem reprezentatív alkalmakkor viselték.

© KHM/The Metropolitan Museum of Art, New York

Ugyanez vonatkozik a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeumból származó, aranyozott, oroszlánfej formájú sisakra is, amely a 15. század végéről származik. Egy másik szemet gyönyörködtető darab az a sisak, amelynek maszkja az emberi arcvonásokat utánozza; a Ronald S. Lauder gyűjteményéből kölcsönözték.

© KHM/Collection of Ronald S. Lauder

A legkényelmetlenebb kiállítási tárgy azonban valószínűleg a londoni Wallace-gyűjteményből származó acélfűző, amelyet Toledói Eleonóra, Firenze hercegnője készíttetett magának 164 körül. Nem tudni, hogy valaha is viselte-e a darabot, amelynek két kivágása van a keblén.

Acélfűző, 1640 körül © KHM/The Wallace Collection

Wilhelm von Rogendorf számára készült, 1523-ból származó páncélöltözet acélból készült puffos ujjaival már semmi köze a viselhető páncélzathoz, de tanúskodik a nemesség azon igényéről, hogy a páncélzatot divatos megnyilatkozásokra használja. Végül is ez éppúgy álca, mint azok a művek, amelyekkel a kiállítás külön szegmensben foglalkozik: fantáziadús páncélokat gyakran viseltek a farsangi versenyeken.

Páncél Wilhelm von Rogendorf (1481–1541) számára. Augsburg, 1523 © KHM-Museumsverband

A török divat hatását, a halotti sisakokat és a páncélgyártás egyes lépéseit is bemutató tárlatot számos festmény keretezi, amelyek a kor uralkodóit ábrázolják pompás páncéljukban. Több páncélt újonnan tervezett próbababákon mutatnak be, amelyek így visszakapják azt a dinamizmust, amelyet viselőik egykor sugároztak.

A "Vasemberek - Divat acélban" c. kiállítása Bécsban, a Kunsthistorisches Museumban látható március 29-től június 26-ig.


Kapcsolódó hírek





Legfrissebb hírek

Hetedhét kereső:

Töltsd le a Hetedhét kereső mobil applikációt!

  • Egyszerű használat
  • Megmutatja, mi van a közelben
  • Utazáshoz nélkülözhetetlen: Magyar és külföldi úticélok 
Szerezd meg: Google Play
Régészeti és történelmi könyvek