Ismét látogatható a Parlament előtt a Lajta Monitor Múzeumhajó

2017. április 21.

print MTI

Ismét látogatható a Parlament előtt a Lajta Monitor Múzeumhajó

Április 20-tól ismét a Parlament északi részénél kialakított kikötőben állomásozik a Lajta Monitor Múzeumhajó. A Lajta monitor a legrégebbi úszóképes folyami hadihajó az Osztrák–Magyar Monarchia idejéből.

A Lajta Monitor Múzeumhajón szeptember 20-ig várják a látogatókat. A hajó a nyári időszakban - hétfő kivételével - 10-18 óráig látogatható. A hajón állandó tárlatvezetést is tartanak. A hajótér végigjárása közben megtekinthető az elülső rakodótér, a legénységi szállás, a kamra, a fedélzetmester kabinja, a lövegkamra, a gép-, illetve kazánház, a parancsnoki kabin és az altiszti szálláshelyek, továbbá a monitorok és az S. M. S. Leitha történetét bemutató kiállítás. A fedélzet felépítményei, így a két mellékhelyiség, a konyha, a Coles-féle lövegtorony, a hátsó lövegfedélzet, a külső kormányállás és a parancsnoki torony szintén látogathatóak.

A Lajta monitort, 1871. május 17-én bocsátották vízre Angyalföld és Újpest határában. Ezután 1872-től 46 évig Leitha néven az Osztrák-Magyar Monarchia dunai hadiflottájában szolgált. Ebben a minőségében 1878-ban részt vett Bosznia elfoglalásában, majd az I. világháború Száva-menti, belgrádi és al-dunai harcaiban. 1918 áprilisában szerelték le. 

A Lajta és testvérhajója, a Maros voltak Európa első folyami monitorai és a világ első olyan folyami monitorai, amelyekre Coles-rendszerű lövegtornyot építettek.

A Tanácsköztársaság idején egy hónapig, 1919. május 27-től június 26-ig Lajta néven ismét szolgálatba állították, amikor részt vett a Komárom és Esztergom közötti Duna-szakaszon folyó harcokban, majd testvérhajójával, a Maros monitorral együtt az antikommunista "monitor lázadás" résztvevője és névadója volt. 1928-tól, 65 éven át, úszó munkagépként használták. A második világháború után segédkezett a nagy fejlesztések megvalósításában, és részt vett Sztálinváros, a százhalombattai hőerőmű, a paksi atomerőmű, az óbudai lakótelep és a nagymarosi vízlépcső építésénél.

A széles körű összefogásnak és a pályázaton elnyert európai uniós támogatásnak köszönhetően, 2009-től a komáromi hajógyárban az 1887-es állapota szerint felújították, és 2010. augusztus 20-án újrakeresztelték (Lajta Monitor Múzeumhajó) és a Magyar Honvédség I. Tűzszerész és Hadihajós Ezredének tiszteletbeli zászlóshajójává nevezték ki.


Kapcsolódó hírek