2019. március 29. | |
130 éves az Eiffel-torony |
|
Az Eiffe-torony építésekor a világ legmagasabb építményének számított. Azóta 250 millióan másztak fel rá, és ez a világ legjobban látogatott és legtöbbet fényképezett építményévé tette. 1889. március 31-én fejezték be a harmadik emelet építését. |
|
Az 1889-es párizsi világkiállításra készült Eiffel-torony (franciául La Tour Eiffel) a kortársakból csodálkozást, sőt berzenkedést, ellenérzést is kiváltó 324 méter magas építmény ma már a francia főváros jelképe. Az torony építésekor a világ legmagasabb építményének számított , építése 2 évig, 2 hónapig és 5 napig tartott. Azóta több mint 250 millióan másztak fel rá, és ez a világ legjobban látogatott és legtöbbet fényképezett építményévé tette. Évente mintegy nyolcmillió turista keresi fel. Az építkezés 1887. január 28-án kezdődött el. 2 évig, 2 hónapig és 2 napig tartott, 7,5 millió frankba került, és ez volt az első olyan építkezés, amelynek minden fázisát végigfényképezték. A háromezer munkás két és félmillió szegeccsel illesztette össze a 18 038, egyenként tízméteres, előre gyártott elemet, amelyek összsúlya 7300 tonnára rúgott. A torony négy pilonon nyugszik, amelyek mindegyike saját alaptestében van kihorgonyozva, a lábak közti 76 méter fesztávú boltíveknek csak esztétikai szerepük van.
A torony építésének terve azonban heves ellenkezést is kiváltott. Már az első csákányvágást követően, 1887 januárjában megjelent a „művészek tiltakozása” az építmény ellen, amelyet jelentős személyiségek írtak alá: Charles Gounod, Charles Garnier, Victorien Sardou, Ifj. Alexandre Dumas, François Coppée, Sully Prudhomme, Leconte de Lisle, Guy de Maupassant, Huysmans. Május 15-én a tornyot megnyitották a nagyközönség előtt, amely el volt ragadtatva nemcsak a kilátástól, de az „ultragyors” és teljesen újszerű hidraulikus felvonóktól is. A francia főváros jelképét felavatásakor 1889-ben 10 ezer gázlámpa világította meg. A világkiállítás hat hónapja alatt a torony 2 millió látogatót fogadott. A torony első emeletén éttermet rendeztek be, ami ekkor az első számú vendéglőnek számított Párizsban. A második szintet - 116 méter magasságban - tudományos kísérletek színhelyének szánták, ám később a Le Figaro szerkesztősége foglalta el. A harmadik emeletről pedig csodálatos kilátás nyílik Párizsra. Ennek ellenére az Eiffel-torony a maga idejében komoly ellenérzéseket keltett, sokan a Párizs látképét elcsúfító monstrum lebontása mellett kardoskodtak. Maga Eiffel mindent elkövetett, hogy műve funkciót kapjon, és ezzel hasznossá, szükségessé váljék. A lehetőséget a táviratozás fejlődése hozta meg: a torony először rádiórelé volt, aztán rádió-, később tévéadásokat sugároztak innen. A második világháború idején a németek fegyvereket akartak belőle készíteni, Hitler azonban meggondolta magát. 1940-ben, Franciaország német megszállása után Hitler Párizsban autózva megtekintette az Eiffel-tornyot is, amelyre a német megszállás alatt a "Németország minden fronton győz" ("Deutschland siegt auf allen Fronten") feliratot függesztették ki. Gustave Eiffel tornya azonban nemcsak, hogy átvészelte a történelem viharait, hanem újabb szimulációs elemzések szerint is kikezdhetetlen. A Technical Centre for Mechanical Industries (CETIM) szakemberei kiterjedt komputeres modellezéssel vizsgálták meg a 18 ezer darabból összeállított tornyot, a világ legnagyobb vasépítményét. |
|