2014. szeptember 27. | |
Nagyszabású Hokuszai kiállítás nyílt Párizsban |
|
Nagyszabású, két részből álló életmű-kiállítással tiszteleg a párizsi Grand Palais kiállítóhely Kacusika Hokuszai (1760-1849) japán fametsző és festő előtt. A szent hegyként tisztelt Fudzsiról készült sorozatáról híres művésznek még soha nem volt ekkora tárlata hazáján kívül. |
|
A hagyományos japán művészetet és a nyugati hatásokat elsősorban a tájképmetszeteken kiválóan ötvöző művész tárlatán bemutatandó mintegy 500 alkotás jelentős része a tokiói Hokuszai múzeum 2016-ra tervezett megnyitása után soha többé nem lesz látható Japánon kívül. Hokuszai papírra vagy selyemre készült műveinek érzékenysége miatt a kiállítást két részletben rendezik meg: az első rész október 1. és november 20., a második pedig december 1. és január 18. között tekinthető meg. Mindkét tárlaton 320 mű látható, amelyek közül 145 azonos. Az első részben kiállításra kerülő selyemre készült képeket és a metszeteket hasonló jellegű alkotások fogják váltani, beleértve az olyan emblematikus műveket, mint a Nagy Hullám. Hokuszai gyakran örökített meg állatokat, időnként realista módon, máskor szimbolikus jellegük miatt. A ponty a kitartást, a teknős a földhöz kötöttséget jelképezi, míg vele ellentétben a daru az elszakadást testesíti meg. A festőt azonban olyan apró állatok is érdekelték, mint a garnélarák vagy a tengeri uborka. A rizstermelő parasztoktól az edói kurtizánokon át a japán legendák és mesék szereplői is visszaköszönnek a képein. Az 1814 és 1878 között megjelent mangasorozata pedig egyfajta japán enciklopédiának tekinthető. Minden érdekelte, a faágak formáitól a harcművészetek mozgásvilágáig, még grimaszgyűjteményt készített. Legnagyobb jelentőségűnek azonban tájképsorozatait tartják, amelyek közül a Fudzsi 36 látképe a leghíresebb. A hullám tematikája rendszeresen megjelenik alkotásaiban, de mindig teljesen különböző értelmezéssel, hasonlóan a kék színhez. |
|