2014. július 27.

Tour 2014: Évry - Párizs

A német Tony Martin nyerte a Tour de France 20., utolsó előtti szakaszát. A verseny vasárnap ér véget. A mezőny teker, ahol a Champs-Élysées-n és környékén köröz majd, s összesen 137,5 kilométert tesz meg.


A német Tony Martin nyerte a Tour de France 20., utolsó előtti szakaszát. A Bergerac és Périgueux közötti 54 kilométeres egyéni időfutamon a negyedik legjobb időt érte el az olasz Vincenzo Nibali, aki ezzel megerősítette vezető pozícióját, s gyakorlatilag be is biztosította végső győzelmét. A verseny vasárnap ér véget. A mezőny Évryből Párizsba teker, ahol a Champs-Élysées-n és környékén köröz majd, s összesen 137,5 kilométert tesz meg.

 


Mark Cavendish nem fog nyerni, hiszen már az első szakaszon feladni kényszerült a versenyt, de itt van még Kittel, Greipel és Kristoff, valamint Sagan sem lehet teljesen leírni. Az előző szakaszon, az időfutamon nem született meglepetés: Tony Martin nyert. A dobogó is eldőlt: Nibali, Péraud, Pinot, két franciával, ami már húsz év nem fordult elő. Valverde maradt negyedik és van Garderen jött fel ötödik helyre megelőzve Bardet-t két másodperccel, ami egy defekten múlott.

 

Tony Martin


Thierry Gouvenou, a versenyigazgató a 21. szakaszról: „Mindenki emlékszik a Tour 100. finaléjára tavaly, mikor többször elhaladtak a Louvre és a Diadalív előtt. Idén ezt újra élhetjük, természetesen a hagyományos Champs-Élysées-i körözéssel kiegészülve, mely nem annyira lapos, mint amennyire látszik! A végén a látványos mezőnyhajrával fejeződik be a három hét. Fogadni mernék, hogy Cavendish győzelmével fog zárulni, aki már négyszer is nyerni tudott itt. De ez csak az én véleményem…”

 


A verseny vasárnap ér véget. A mezőny Évryből Párizsba teker, ahol a Champs-Élysées-n és környékén köröz majd, s összesen 137,5 kilométert tesz meg.


Évry-nek 2001-ig kellett várnia egy befutó rendezésére, melyet a német Erik Zabel nyert meg, aki hat zöld trikó nyerésével tartja a rekordot.

A katedrális az egyetlen olyan Franciaországban, mely teljesen a 20. században épült. A tornya 34.5 méter magas, 840 ezer kézzel készült téglából áll, és a tetején a tető körül egy fagyűrűt ültettek. Az oltár egy darab Carrarai márványból készült.

 


Évry katedrálisa


A Khan-Anh pagoda építését 1996-ban kezdték el. Idén fogják felavatni, mikor készen lesz, Európa legnagyobb pagodája lesz, 2008-ban a Dalai Láma is megáldotta, és tartott egy beszédet angolul. A Buddha szobor 4 méter magas és 5 tonnát nyom, 2002. október 20-án érkezett meg Thaiföldről. Iskolát fognak benne létesíteni jövőbeli szerzetesek és apácák számára.

 


Khan-Anh pagoda


A városban mecset is van, ami nemcsak Franciaországban, de Európában is az egyik legnagyobb. 5,525 négyzetméter alapterületű, 5000 embert tud befogadni. A minaret 25 méter magas. Az építését Fahd szaúd-arábiai király és II. Hassan marokkói király támogatta.

Évry Ile-de-France régióban van.12 millióan laknak itt, vagyis több lakosa van, mint Magyarországnak. Az EU negyedik legnépesebb országegysége Anglia, Észak-Rajna-Vesztfália és Bajorország után. A világ negyedik és Európa leggazdagabb regionális gazdasága, az egy főre jutó GDP 51.250 euró (Magyarország 20.455 euró). Ha ország lenne, a 18. lenne a világon, megelőzné Hollandiát is! A régió székhelye természetesen Párizs. Specialitásai az Arpajon bab, Marcoussis-i eper, a vízitormás quiche és a pacsirtapite.

Vasárnap a mezőny Párizs felé haladva érinti Fontenay-les-Briis-t, itt található a Domaine de Courson, amely egy romantikus publikus kert gazdag élővilággal, egy óriási tóval, kastéllyal és öreg fákkal. Évente kétszer virágfesztivált rendeznek benne.

 

Château de Fontenay-les-Briis


Az útvonalon láthatjuk a Chateau du Marais-t,  egy gyönyörű 18. századi kastély is. Áthaladnak Meudon kastélya mellett, ami eredetileg I. Ferenc szeretőit szállásolta el. Később a Versailles-i kastély tervezője,
 Hardouin-Mansart újította fel a trónörökös számára. 1871-ben egy tűz során sajnos majdnem az egész elpusztult. A Meudon-ban lakott Rodin és Wagner is, a 20. századtól a Renault-nak van itt gyára. Franciaország egyik legrégebbi biciklis pályája is itt van, 1986-ban csapatidőfutamnak volt helyszíne.

 


Chateau du Marais


Issy-les-Moulineaux-ban vannak az ASO-nak, Tour de France szervezőjének az irodái. Boulogne-Billancourt kerékpáros klubja, az ACBB volt régen a legnagyobb Franciaországban, hiszen itt tekert annak idején Anquetil, Roche és Thevenet.

Végül a mezőny megérkezik Párizsba, Franciaország fővárosába, ahol 1975 óta van megszakítás nélkül a befutó. Ekkor egy közeli városból indulnak, majd Párizsba érve több kört tesznek meg a Champs-Élysées-n, a Diadalívet megkerülve. A rekordot, négy győzelemmel zsinórban Mark Cavendish tartja, ezt éppen tavaly szakította meg Kittel. Ekkor a német megnyerte a bastia-i szakaszt is, ezzel egyike annak a 14 versenyzőknek kik egy Tour első és utolsó szakaszát is megnyerték.

 


A mezőny megérkezik Párizsba


Idén, 2014-ben, Párizs az első világháborúra és a főváros felszabadítására emlékezik 1944. augusztus 19. és 25. között.

A normandiai partraszállás után megkezdték előrehaladásukat a szövetségesek, a város felett átvették az irányítást az ellenállók vezetői, Rol-Tanguy és Jacques Chaban-Delmas. Augusztus 18-án egy döntő csapást mértek és barikádokat állítottak fel az utcán. Figyelmen kívül hagyva az amerikai tervet, Leclerc tábornok már október előtt döntött és megkezdték az előrenyomulást Párizs felé. A sereg augusztus 24-én el is érte a várost a Porte d’Orléans-on keresztül, de csak 25-én léptek be, mert megvárták a 4. amerikai gyalogos osztag érkezését. A 20.000 német védő Hitler parancsai ellenére azonnal megadta magát. A városháza előtt hangoztak el De Gaulle híres szavai: Paris outragé! Paris brisé! Paris martyrisé! Mais Paris libéré! (Párizs meggyalázva! Párizs megtört! Párizs mártír! De Párizs szabad!)

Az Eiffel-torony eredetileg 300 méter magas, de miután több antennát helyeztek fel rá, már a 324 métert is eléri. 40 évig volt a világ legmagasabb épülete. Párizs szimbóluma, a világ leglátogatottabb fizetős műemléke, 7 millió turistával évente.

A Notre-Dame Európa legnagyobb katedrálisa volt a 14. században. 200 évig épült egy ókori pogány templom helyére, a stílusa nem homogén. 1844 és 1864 között teljes restauráción esett át.

 


Notre-Dame


A Champs-Élysées a párizsiak szerint a világ legszebb utcája. 1616-ban készült el Medici Mária parancsára, aki egy hosszú utat akart fákkal szegélyezve a mezők közepén. Ma már város van körülötte, a vége, a Place de l’Étoile 1724-ben épült. 1838-ban újították fel a jelenlegi állapotába Jacques Hittorff által.

 

Champs-Élysées


A Diadalív építését I.Napóleon rendelte el 1806-ban a Grande Armée tiszteletére a Place d’Étoile-on. A projektet Jean-Arnaud Raymond és Jean-Francois Chalgrin valósította meg. Az első követ a császár születésnapján, 1806. augusztus 5-én rakták le. Cagrin halálakor még csak 5,40 méter magas volt. A Bourbonok visszatérésével 1814-ben leálltak az építkezésével, majd XVIII. Lajos alatt folytatták, 1836-ban lett kész Lajos-Fülöp uralkodása idején. Kívül a francia seregek indulásának és érkezésének vésetei láthatók, belül a birodalom 128 csatájának neve a hadvezérével együtt.

Mióta megépült, mindig az események középpontjában állt: 1840-ben Napóleon maradványainak visszatérése, 1848-ban a Testvériség fesztiválja, 1885-ban Victor Hugo temetése, 1919-ben a győzelem ünneplése.1920. november 11-én egy ismeretlen katonát temettek el alá, a másfélmillió első világháborúban elesett harcos emlékére. 1923 óta, minden nap, 18.30-kor meggyújtják rajta az Emlékezés Lángját.