» Belgium » Antwerpen » Flandria
Az olyan lenyűgöző épületek, mint a Miasszonyunk-templom, a Het Steen-kastély és a Grote Markt körüli impozáns házak még mindig tanúskodnak a korabeli gazdagságról és befolyásról. Mint a kiterjedt óváros számos háza, ezek is a flamand reneszánsz hatása alatt épültek. A barokk festő, Peter Paul Rubens e gyönyörű környezetben élt és dolgozott. Műveinek egy része a 17. századi Rubens-házban látható.
A térség legnagyobb kikötője a középkorban Brugge volt, ám később Antwerpen vette át a vezető szerepet a hajózásban, és később kiépült modern kikötője ma is a második helyen áll Európában a teherforgalom terén, a világon pedig a tizedik.
A gazdag város a barokk korszakban olyan hírességekkel dicsekedhetett, mint Rubens és Van Dyck, kortárs művészei közül Luc Tuymans ma nemzetközi sztárnak számít.
Az Antwerpenbe vasúttal érkezőket a vasútállomás is túláradó pompája fogadja. Játékos tornyok tornyosulnak a város fölé, márványoszlopok emelkednek a magasba, az utazó nagyon kicsinek érzi magát a hatalmas kupola alatt.
"Spoorwegkathedraal", vasúti katedrális, az 1905-ben megnyitott Antwerpen-Centraal pályaudvar népszerű neve.
A Grote Markton (Piactéren) található városháza az egyik legrégebbi reneszánsz épület Németalföldön. 1564-re készült el Cornelis Floris de Vrienst tervezésében. A 76 méter hosszú homlokzat különféle színű márványból készült, beszédes bizonyítékaként a reneszánsz kor Antwerpenjének gazdagságára, polgárainak pompaszeretetére.
Az antwerpeni Plantin–Moretus Múzeum a két híres nyomdász, Christoffel Plantin és Jan Moretus emlékét őrzi a hajdani Plantin-nyomda épületében. Ez az egyetlen fennmaradt nyomda a reneszánsz és barokk korból. A Világörökség része.
Antwerpenben halt meg és temették el Pierre Paul Rubens flamand festőt.
A Rubens-házban (Rubenshuis) élt egykor Rubens feleségével és gyermekeivel. Itt festett, Rubens műterme a művész egykori otthonában tett látogatás egyik fénypontja. A tér méretei, amelyben Rubens a legtöbb művét alkotta, lenyűgözőek. Itt sétálgatott a kertben és filozofált a barátaival. Itt ápolta páratlan műgyűjteményét. És itt halt meg 1640-ben. Rubens ebben a házban mutatja meg igazi önmagát, hiszen a Schelde folyó partján álló palota legfontosabb részeit személyesen ő tervezte.
A Rubens Ház Múzeumban a mester tizenkét műve látható, köztük egy önarckép, "Ádám és Éva a Paradicsomban", "IV. Henrik csatája Párizs előtt" és Anthonis van Dyck ifjúkori portréja. A múzeumban számos olyan műtárgy és használati tárgy is található, amelyek Rubens korából származnak, vagy az ő tulajdonát képezték, mint például Frans Snyders csendélete, Willem Van Haecht "Cornelis van der Geest művészeti kabinetje" című festménye, antwerpeni szekrények és a Rubensnek a festők céhének dékánjaként járó díszszék.
A Szent Jakab-templomban (Sint-Jacobskerk) található Rubens sírja. A festő 1640. május 30-án halt meg Antwerpenben. Ünnepélyes keretek között, méltó kegyelettel helyezték örök nyugalomra a Szent Jakab-templom főoltára alatti kriptában. A Rubens sírja feletti festményt maga a mester készítette. A templomban vezette oltár elé 1630-ban Rubens második feleségét, Hélène Fourment-t.
A Miasszonyunk-székesegyház (Onze-Lieve-Vrouwekathedraal) Rubens négy munkájával büszkélkedhet: „Krisztus színeváltozása”, „Keresztállítás”, „Levétel a keresztről” és „Krisztus feltámadása”. A gótikus templom építése csaknem két évszázadig tartott: 1352-től 1521-ig. Ékköve a brabanti gótikus stílusban épült északi tornya, amely 123 méter magas. Ez a legmagasabb torony a Benelux államok összes temploma közül.
A Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (Királyi Szépművészeti Múzeum) a déli dokkok közelében található. Jelentős festménygyűjteménye van többek között Rubenstől is.
A MAS (Museum aan de Stroom) vörös homokkőből és üvegből összerakott 65 méter magas tornya "valóságos felkiáltójel az égen". A múzeum neve flamandul azt jelenti, Múzeum a folyón, ennek betűszava a MAS. A Schelde partján fekvő város életében és történetében meghatározó szerepet játszik ez a folyó. Az Antwerpen régi, ma már használaton álló kikötőjében emelt igen eredeti épület a legkülönbözőbb gyűjteményeknek ad otthont, leltárában nem kevesebb, mint 470 ezer kiállítási tárggyal. A torony tetején pedig kilátó és étterem található, amely esténként is működik.
A múzeum első látásra három egymás fölött valósággal lebegő vörös kődobozból áll, amelyek a kikötő raktárépületeire utalnak, a tervező Willem Jan Neuteling "kőszobornak" nevezi alkotását.
A MAS anyaga a város történetének legkülönbözőbb korszakaiban összegyűjtött kincseket, adományokat, kollekciókat foglalja magában, fosszilis leletektől várostörténeti érdekességekig, és a flamand festők műveitől a prekolumbián latin-amerikai alkotásokon át egészen maori törzsi tárgyakig.
Külön érdeklődésre számíthat múzeum Világkikötő elnevezésű részének hajómodell-kiállítása, amely kínai dzsunkáktól a holland vitorlás hajókon át az első gőzhajókig számtalan típust mutat be, a falakon pedig a kikötő mai életét bemutató film pereg.
A Boerentoren ("Paraszttorony"), az első felhőkarcoló Európában. A 26 emeletes épület 1932-ben épült és Európa legidősebb felhőkarcolójának számít.
Art dco stílusban készült el, építője Jan Van Hoenacker. Eredetileg 87,5 m magas volt, 1976-ban átépítették, így lett 97 m magas.
Az 1950-es évekig Európa legmagasabb felhőkarcolója volt. Tiszta időben a torony tetejéről látható a brüsszeli Atomium.
Az antwerpeni gyémántnegyed vagy Antwerp Vestingstraat az antwerpeni vasútállomás lábánál található, amely a világ gyémántközpontjaként ismert. A világ gyémántjainak 70%-a Antwerpenből származik, beleértve a Diamantclub van Antwerpen-t, a világ vezető nyers és csiszolt gyémánt tőzsdéjét.
A főpályudvar mellett húzódó Pelikaanstraat az ékszerboltok olyan tömegét vonultatja fel, amelyhez fogható nincs még NewYorkban és Londonban sem. Ennek a hosszú utcának az épületeiben és a környező utcákban ma is gyémántcsiszoló műhelyek tucatjai állítják elő az emberiség századok óta legbecsesebb ékkövét, amely minden más természetes anyagot felülmúló keménységével fontos ipari csiszolóanyag is.
A negyed a 15. század óta létezik, ma 1700 gyémántcsiszoló, 4500 gyémántkereskedő található itt.
A Meir Belgium egyik legnagyobb bevásárlóutcája, ahol nagy multinacionális vállalatok telepednek le. A Teniersplaatstól a Huidevettersstraatig tart.
A Het Steen jelentése: a "kő" az állandóság és a kitartás szimbóluma. Ezért Antwerpen legrégebbi fennmaradt épületét is Het Steen-nek hívják: 900-ban várerődnek épült, tiszteletre méltó tanúbizonysága a mozgalmas történelemnek.
2021-ben végre újra megnyitotta kapuit, miután átfogó felújítási munkálatokat végeztek rajta. Az újonnan tervezett látogatóközpontként a ház kiindulópont mindenki számára, aki Antwerpenbe látogat.
Az épület az évek során számos funkciót látott el: Antwerpen 11-12. századi erődje és várfala a 14. században börtönné vált. A 19. században a Het Steen előbb katonák lakhelye, majd régészeti múzeum volt. 1952-ben egy átalakítással a Tengerészeti Múzeumot is létrehoztak itt.
A felújítás utám Most a turisztikai iroda a Grote Marktról az új látogatóközpont első emeletére költözött, a földszinten pedig a jövőben az új hajóterminál kap helyet. A látogatók így egy helyen találnak információt, inspirációt, ajándéktárgyakat és regionális termékeket.
A felújított Het Steen szíve az interaktív élményösvény: itt a látogatók vizuális és hanganyagok segítségével fedezhetik fel Antwerpen városát. Megismerkednek a város történetével és identitásával, valamint a különböző városrészekkel, a múzeumokkal, a kikötővel és Antwerpen híres személyiségeivel. Aki pedig megmássza a torony lépcsőit, a tetőteraszról teljesen új és meglepő kilátást élvezhet a Schelde-re, a városra és a kikötőre.
A Vleeshuis (Mészároscsarnok, vagy szó szerint Húsház) Antwerpenben, Belgiumban egy korábbi céhterem. Ma múzeumként működik a Drie Hespenstraat, a Repenstraat és a Vleeshouwersstraat között. A lejtő, ahol a Drie Hespenstraat és a Burchtgracht találkozik, korábban Bloedberg vagy Vérhegy néven volt ismert.
A középkorban Antwerpen Flandria egyik gazdasági központja volt Brugge és Gent mellett. Emiatt fedett kereskedelmi piacokat alapítottak, amelyek közül az egyik a Vleeshuis volt. Nem ismert, hogy az első mikor épült. A második Vleeshuis 1250-ben épült az antwerpeni vár közelében, Brabant hercege rendelte meg, és Antwerpen városa fizette. 1250-ben a központi húspiac lehetővé tette a város számára, hogy szabályozza a húsipart, és 52-ben korlátozta az árusításra jogosult mészárosok számát. Az épület vágóhídként is működhetett. 1290-ben I. János, Brabant hercege elismerte az antwerpeni mészárosok céhét, aminek eredményeképpen a mészárosok céhe a legrégebbi kereskedelmi céh Antwerpenben. Idővel a hentescsaládok közül sokan meggazdagodtak. A Vleeshuis a levágott állatok értékesítésének kereskedelmi központjaként működött.
Vleeshuis 1913-ban múzeumként nyílt meg. Jelenleg a múzeum az antwerpeni hangzásra, zenére és táncra összpontosít, hangszereket, zenei könyveket, zenei kéziratokat, festményeket és maketteket mutat be, és a mesterdalnokok, harangozók, operaénekesek, templomi és házi zene, nyilvános koncertek és tánc 1800 utáni történetét mutatja be. Az alsó szinten egy harangöntő műhely rekonstrukciója és a Van Engelen műhely, a rézfúvós hangszerek készítésére szolgáló műhely található.
Az Antwerpeni Királyi Szépművészeti Múzeum (KMSKA) átfogó felújítás után 2022. szeptember 25-én nyitja meg újra kapuit a világ minden tájáról érkező művészetkedvelők előtt. A divatos Het Zuid negyedben található KMSKA Európa egyik legjelentősebb múzeuma, gyűjteménye hét évszázadot ölel fel, és szinte teljes áttekintést nyújt a flamand és belga művészetről a 14. századtól a 20. századig.
A múzeumra jellemzőek a flamand mesterek gyűjteményei Peter Paul Rubens és a barokk más képviselőinek monumentális műveivel. Az úgynevezett flamand primitívek, például Jan van Eyck és Hans Memling festményei is megtekinthetők. Hasonlóan lenyűgöző a legjelentősebb Ensor-gyűjtemény és a világ legnagyobb Rik Wouters-gyűjteménye. A múzeum emellett számos nemzetközi remekművet mutat be, többek között Jean Fouquet, Tiziano és Amadeo Modigliani alkotásait, valamint Ossip Zadkine és Auguste Rodin szobrait.
A 19. században épült művészet templomának felújításával szakszerűen restaurálták a stukkómennyezetekkel, tapétákkal, függönyökkel és parkettával ellátott történelmi termeket, de új termeket is kialakítottak izgalmas világítással és korszerű technikával. A múzeum homlokzata is megújult, és múzeumkertet alakítottak ki.
|
Értékeld te is!