A 38 000 lakosú Steyr városa a Salzburg és Bécs közötti osztrák romantikus út közepén fekszik, és igazi építészeti ékszer. A történelmi Stadtplatzon harmonikusan sorakoznak a különböző stíluskorszakokból származó városi házak. A gótikus Bummerlhaus több mint hatszáz éve áll ennek az egyedülálló városi térnek a közepén. Fölötte áll a Styraburg alapjain álló hatalmas Lamberg-kastély. A két folyó, az Enns és a Steyr évszázadok óta meghatározta a város fejlődését és gazdaságát.
A folyók közlekedési útvonalként gazdagságot és jólétet hoztak a lakosságnak a vaskereskedelem és a hozzá kapcsolódó mesterségek révén. Közvetlenül a város előtt található a Kalkalpen Nemzeti Park bükköseivel, amelyek elnyerték a Világörökség elismerési pecsétjét.
980 körül az Enns és a Steyr összefolyásánál az Ottakárok, Stájerország őrgrófjai és későbbi hercegei megépítették a "Stirapurhc"-ot, a mai Lamberg kastélyt. A "Stirapurhc" és a városi plébánia templom alatt jött létre később a városi település. A gótika alatt építették az óváros házainak nagy részét, a reneszánsz, valamint a barokk és a rokokó időszaka alatt "modernizálták" ezeket.
A város vagyonát a vaskereskedelemből szerezte, és 1287. körül korai városjogot kapott. Az 1727. évi borzalmas tűz megsemmisítette az óváros, valamint az elővárosok, Ennsdorf és Steyrdorf nagy részét.
Háborúk, járványok és a kézművesség hanyatlása miatt kialakult rossz gazdasági helyzet után született 1831-ben Josef Werndl, aki "Steyr megmentőjeként" került be a várostörténelem évkönyveibe. Werndl átvette az apai üzemet, modern létesítményt hozott létre belőle, ezen túl megszerkesztette a hátultöltő puskát és ennek sorozatgyártásával Steyr-t "Európa fegyverkovácsává" tette. Josef Werndl-nek, mint úttörőnek köszönhető, hogy 1884-ben itt lehetett bemutatni Európában az első vízerő által elektromosan megvilágított útszakaszt.
Josef Werndl 1889-ben halt meg és a mai "Steyr-Daimler-Puch-Werke" az ő haladó alapítására vezethető vissza. Az első és második világháború alatt ezek fegyvergyártásra szakosodtak.
A két világháború között autókat is gyártottak. Az 1944-es légi támadások a gyár nagy részét lerombolták. Ezeket a háború vége után teljes mértékben újjáépítették, modernizálták és bővítették. Kb. 10 000 dolgozóval gyártottak traktorokat, teherautókat, csapágyakat és a hagyomány folytatásaként vadász- és sportfegyvereket.
Steyr 1955-ig az amerikai és a szovjet zóna közötti határmenti helység volt.
Ma Steyr a történelmi óváros és a modern gazdasági város sikeres egyesítésének prototípusa, és ezzel Ausztria legérdekesebb városai közé tartozik.
AZ MP3 lejátszóval átélhetjük a múlt hangulatát, élvezhetjük a Wehrgraben édes csendjét, meghallgathatjuk a a királyi lovagi tornák fegyverhangját, és vidám anekdotákat a romantikus város, Steyr történelméből.
Kölcsönkészülék, meglepetés csomag és áttekintő térkép 4 euró. Kaució igazolvány vagy 70 euró kaució.<br/
Időtartam 1,5 óra (kényelmes pihenőkkel hosszabb)
Steyrben úgy érezhetik magukat az adventi időszakban ide látogatók mintha visszautaztak volna néhány évszázadot az időben. Mi lehet annál szebb, mint egy karácsony előtti időben tett látogatás abba a városba, ahol a "Christkindl" (Jézuska) lakik? (részletek)
|
Értékeld te is!