2014. december 14. | |
Óriási Velázquez-kiállítás Bécsben |
|
A német nyelvterületen rendezett eddigi legnagyobb szabású Velázquez-kiállításnak ad otthont a bécsi Művészettörténeti Múzeum. |
|
A tárlat Velázquez sokszínű és művészi szempontból rendkívüli kifejezőerejét állítja a középpontba, az ismert portrék mellett mitológiai és vallási műveiből, valamint csendéleteiből, tájképeiből és állatokról készített tanulmánymunkáiból is ízelítőt ad. A német nyelvterületen rendezett eddigi legnagyobb szabású Velázquez-kiállításnak ad otthont a bécsi Művészettörténeti Múzeum, az ünnepélyes megnyitót hétfő este tartották Letícia spanyol királyné és Heinz Fischer osztrák államfő jelenlétében.
A kiállítás nem csak a múzeum történetében egyedülálló, valószínűleg a generációnk sem fog ennyi és ilyen fontos Velázquez-művet egy helyen látni - mondta a múzeum igazgatója. A most megnyíló tárlatot a "spanyol trilógia" harmadik részének nevezte, ugyanis 2001-ben El Greco-, 2005-ben pedig Goya-tárlatnak adott otthont a bécsi múzeum.
A kiállításon 46 alkotás mutatja be a festő munkásságát és életútját. A múzeum igazgatója, Sabine Haag kiemelte: a bécsi Művészettörténeti Múzeumnak remek szakmai és baráti kapcsolata van a madridi Prado képtárral, ahonnan hét kép érkezett. Mint mondta, Közép-Európában ez az első olyan kiállítás, amely Velázquez (1599-1660) teljes életművét bemutatja.
A bécsi és madridi uralkodóházakat a XVII. században szoros családi és politikai kapcsolat kötötte egymáshoz. Ennek a köteléknek köszönhető, hogy IV. Fülöp spanyol király udvari festőjének különleges portréi a Bécsi Szépművészeti Múzeum képtárának tulajdonába kerültek. A Mária Teréziát, valamint IV. Fülöp spanyol királyt gyermekként ábrázoló festmények mellett a Margit Teréziáról készített festménysorozat is világhírű lett. Ezeket a portrékat, amelyek az infánsnő három-, öt- és nyolcéves korában készültek, a Habsburg-házból származó, jövendőbeli hitvesének szánták.
A tárlaton olyan híres Velázquez-művek tekinthetők meg, mint A Háromkirályok imádása és A sevillai vízárus, valamint a királyi fivér, Don Carlos arcképe, amelyet a korai újkor legpompásabb egész alakos portréjaként tartanak számon. A kiállítás fénypontjaihoz tartozik a művészettörténet leghíresebb fekvő női hátaktja, a Vénusz tükörrel (Rokeby Venus), amely a londoni Nemzeti Képtárból érkezett. |
|